Japonsko: poslední týdny, dny a hodiny před odjezdem

Tímto článkem bych chtěl volně navázat na rok a půl starý článek "Kuchyně individuálního cestovatele", kde jsem rozepsal fáze příprav na samotnou cestu. Teď bych se chtěl věnovat posledním týdnům, až hodinám před odjezdem.

Už víme, kam pojedeme. Přiletíme do Japonska, na Okinawu, budeme tam dva dny a pak přeletíme na Kjúšú. Po pár dnech se přesuneme na Honšú a pak dále na Hokkaidó - ze Sappora letíme do Koreje a domů. Všude si najdeme něco zajímavého, ale co přesně - to necháváme téměř na poslední chvíli, na posledních pár týdnů až dnů před cestou na letiště.

Naše plánování cesty do Japonska hraničí s přípravou plánu bitvy. Chceme za omezený čas vidět co nejvíce, ale nechceme vidět samé chrámy, zahrady a hrady, kterých je v Japonsku tolik, že obsazují první místa žebříčků oblíbenosti turistických atrakcí téměř kteréhokoli města na naší trase. Chceme ale vidět i místa, která se tam neumisťují, zajímavosti, které jsou možná trochu stranou turistických tras, stranou mas čínských turistů, kteří se do Japonska nahrnou v době sakur v plném květu, kterou jsme si pro cestu vybrali i my.

A tak je plánování nejdetailnější a nejnáročnější, jaké jsme kdy řešili. Už před odjezdem víme, kterými přesně pojedeme vlaky, dokonce víme, i ze kterého nástupiště. Celkem šestkrát si budeme půjčovat auto, abychom se dostali do míst, kam se dá dostat jen obtížně nebo za cenu časové ztráty. Chceme vidět sopky, horké prameny, chceme se potápět a předpokládáme, že dojde i na sníh.

Začínáme na Okinawě, kde předpokládáme pozdní jaro a začátek léta, moře, vítr, pláže, potápění; a pokračujeme přes jarní Kjúšú, kde si dáme kolečko autem, na jih Honšú, kde přesedláme z auta na vlak, který musíme řádně využít - budeme mít týdenní Railpass, který nás už stál takový ranec, že budeme vlaky používat i k dopravě po velkých městech - Hirošimě, Kjótu a Tokyu - namísto metra, pokud to bude možné. Tomu jsme přizpůsobovali i ubytování - tj. obvykle bydlíme blízko nádraží, abychom šetřili čas i peníze nekonečnými a četnými přesuny ráno a večer, do centra a z centra, na nádraží a z nádraží. Na Hokkaidu, kde čekáme zimu a sníh, opět přesedláme do auta, které pro nás bude i zdrojem tepla - nebereme si žádné zimní věci.

Nebereme si totiž celkově nějak moc oblečení. Naplánovali jsme třítýdenní cestu jenom s příručním zavazadlem. Japonsko možná není tak drahé, jak se o něm traduje, i přesto chceme šetřit tam, kde nemusíme utrácet zbytečně - a tak nebudeme na krátkých přeletech za zavazadlo platit, a možná se nám to vrátí větším pohodlím při cestování autem, vlaky, tramvajemi a pěšky - přecijenom tahat s sebou všude kufr taky není úplně komfortní.

Chceme z Japonska poznat co nejvíce, a to i pomocí široké palety ubytování, od místností s rohožemi v pronajaté části domku na Okinawě, přes různé tradiční penziony po pronajatý byt v Tokyu, business hotel v Sendai, nebo tradiční japonské "kapsle" pro jednoho v hostelu v Hirošimě.

Chceme někde jet lanovkou, procházet se po útesech, chceme vidět, jak vypadá okolí elektrárny Fukushima, chceme se dostat na vrchol nějaké přístupnější sopky, procházet se bambusovým lesem, potápět se s osmimetrovými žraloky, chceme jíst rybu Fugu, povídat si někde s robotem, navštívit několikero tradičních japonských horkých pramenů. V Naganu chceme zavzpomínat na školní léta a černobílou televizi značky Merkur, u které se scházela celá třída.

Chceme řídit vlevo a jezdit rychlými vlaky, které dodržují jízdní řád. Chceme toho hodně, a začínáme se těšit. V době, kdy čtete tento článek, už máme první japonské kilometry za sebou, pravděpodobně jsme předávkovaní syrovýma rybama a rýže nám už leze ušima. Japonsko je pro mě v podstatě nová země. Jednou jsem tady sice byl, ale jen na pár hodin (a z této cesty pocházejí i fotky doprovázející tento článek).

Pochopil jsem, že nemá smysl přehánět s šintoistickými chrámy, protože by nás to přestalo rychle bavit, a je třeba cestu po Japonsku pojmout jinak. Největší sranda bude balení. Víme, že příruční zavazadlo není nafukovací. Naštěstí všechny nízkonákladové aerolinky na naší trase povolují bez příplatku příruční zavazadlo a k němu ještě nějakou malou věc. V mém případě tou malou věcí bude velká brašna s foťákem.

No a do batohu hlavně oblečení. S nějakým super létem, ani se super zimou, moc nepočítáme. Největší luxus jsou náhradní boty, nebo spíš kecky - zabírají míň místa. Po vzoru Stopařova Průvodce jsem se tentokrát - kvůli plánovanému potápění, snad i nějaké pláži na Okinavě, a onsenům, japonským termálním pramenům, rozhodl pořídit si ručník - tedy skladný, tenký, rychleschnoucí, cestovatelský. Pak něco na sebe, pár triček, mikina a bunda, redukce na zásuvky, nabíječka, mobil, powerbanka, a tím pomalu končíme.

Zbytečnosti jako lékárnička nemá smysl tahat - jestli je Japonsko jenom trochu podobné Koreji, tak tam bude lékárna na každém rohu. Jídlo taky nebereme, ani neplánujeme nikde vařit, jedeme do Japonska, a tak chceme jíst, pokud možno levně, v japonských bufetech japonské jídlo s japonskými Japonci. Jediné, co se hodí, je plastová kombinace vidličky a lžičky, a kovové pohárky/panáky, které jsem si kdysi dovezl z Ruska.

Napůl vymačkaná zubní pasta, kartáček snad dostaneme v letadle i s nějakou tou brašnou. Šampóny snad budou na hotelu, tak ještě přibalit žiletku, pěnu na holení vyrobíme na místě z mýdla. Cokoliv dalšího z oblasti kosmetiky je zbytečnost navíc (ano, máte pravdu, určitě s sebou nebereme holky). Ostatně cokoliv můžeme koupit v každé drogérii. Trochu riskujeme, nebereme nic proti dešti. Beztak bude hezky. Vždycky si můžeme něco obstarat na místě, když bude pršet, nebo repelent, kdyby nás něco žralo, nebo krém, kdyby pálilo slunce - tak nač to tahat už z Čech.

Vyměnit pár desítek tisíc jenů do začátku, kreditní karty, pas, řidičák, mezinárodní řidičák, mapu, a to je všechno přátelé. Oblečení lze úhledně zabalit do igelitových sáčků se zipem, ze kterých lze snadno odstranit přebytečný vzduch, boty a ručník zaberou spodní část batohu, oblečení s několika dalšími nezbytnostmi (nabíječka do auta, sluneční brýle) do hlavní části batohu, a je to. Ještě zůstala kapsa na víku batohu na suvenýry. V půlce cesty budeme prát, v Tokyu máme na tři dny domluvené AirBNB s pračkou. Deset dní si musí chlap vystačit - pokud nejede do horoucích pekel Indie nebo jihovýchodní Asie, s několika sadami oblečení.

Bude to velké, na tři týdny jsme už nejeli hodně dlouho. Neumíme japonsky, ale předpokládáme, že to od nás v Japonsku nikdo očekávat nebude. Stříháme poslední centimetry, poslední dny a hodiny do odjezdu na letiště. Tahle cesta určitě přinese hodně zajímavých míst a hodně námětů na články, takže dost možná velká část roku 2018 bude věnovaná právě blogům z Japonska. Tento je nultým z nich.

Autor: Aleš Gill | pátek 30.3.2018 8:43 | karma článku: 14,18 | přečteno: 447x

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,00 | Přečteno: 485x | Diskuse| Cestování

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,62 | Přečteno: 548x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 320x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3434x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.