Japonským turistou v Japonsku

Japonský turista - zažité klišé. Známe je všichni: skupinky Japonců, které příliš nevyhledávají kontakt s místními, nejen pro jazykovou bariéru, ale i díky obklopení se sobě rovnými ve skupině s dobře připravenoou trasou.

X+Stát se na pár hodin Japoncem je málo. Na těch pár chvil je lepší stát se samurajem.

Jsou vybavení posledními modely fotoaparátů, a za pět dní jsou schopni projet půlku Evropy. Samozřejmě jsem na svých cestách poznal spousty individálně cestujících Japonců mluvících perfektně anglicky, kteří dlouhé měsíce putovali na vlastní pěst, ale označme je za výjimku potvrzující pravidlo - Japonce prostě podvědomě řadíme do kategorie rychlocestovatelů.

Vzhledem k tomu, že jsem svým okolím do této kategorie obvykle řazen taky, a kdo četl můj předchozí článek ví, že oprávněně - například předválečnou Sýrii jsem projel za tři dny - nemohl jsem nevyužít nabídky podívat se do Japonska na dobu ještě výrazně kratší - sedm hodin a deset minut. Přesně tolik času jsme totiž měli mezi přistáním našeho letadla a odletem letadla dalšího. Zkušenější cestovatelé zřejmě namítnou - klasický přestup, ničím výjimečný. Nicméně v případě naší skupinky nešlo o přestup - do Japonska jsme opravdu vyrazili z Evropy zcela cíleně na pouhých sedm hodin. V sedm ráno jsme tedy přistávali na tokyjském letišti Narita, a po druhé odpolední jsme již nastupovali do letadla a odlétali zpět.

Abychom zůstali věrní stereotypu japonského turisty, vybavili jsme se fotoaparáty, nulovou znalostí japonštiny, a nezbytným lokálním průvodcem - Katsumim - který se měl postarat o to, abychom z přibližně pěti hodin, na které jsme si mohli dovolit opustit letiště, účelně využili každou jednu minutu. Jestli Japonci stihnou projet starý kontinet za pět dní, nám musí stačit pět hodin. Ale hezky zpět na začátek. Plán "víkendu v Japonsku" se zvrhl z nedostatku jiných společných termínů na "úterý a středa v Japonsku", a tak v pondělí po práci vyrážíme na letiště a přelétáváme do Milána, kde spíme - někdo na letišti, někdo v hotelu - a ráno pokračujeme přes Řím do Narity, letiště a města kousek východně od Tokya, což je náš cíl. Formalit na letišti není mnoho, odbavená zavazadla přirozeně nemáme, nikdo nás nezpovídá a ani podezřele krátkou návštěvou nebudíme nežádoucí pozornost, což se občas stává a působí nepříjemné zdržení - kdo normální by totiž trávil v letadle dvanáct hodin a za chvilku se vracel.

Většinou si člověk chce po dvanáctihodinovém letu odpočinout, ideálně se vyspat. Na to nemáme čas, procházíme rychle imigrační procedurou a vybíháme před terminál, kde nás čeká Katsumi. Specializuje se na organizaci tranzitních výletů, má několik různě dlouhých tras podle délky času na přestupu mezi lety, ale takové exoty, jako jsme my, kteří za několik hodin odlétají zpět, odkud přiletěli, tady asi nemívá zrovna každý den. Nastupujeme do auta, a postupně projíždíme a procházíme zajímavosti města Narita a jeho okolí. Nikdo z naší skupiny v Japonsku ještě nebyl, nicméně několik východoasijských zemí jsme již navštívili a přesto, nebo možná právě proto, jsme uchváceni čistotou města Narita, kde se bude budeme v následujících hodinách pohybovat. Navzdory faktu, že odpadkové koše vidíme jen zřídka, čistota cest, chodníků, udržovanost zeleně, laviček kolem cest, ale i upravenost místních paneláků či rodinných domků je neskutečná.

Troufnu si říct, že jsme viděli Japonsko v té nejkoncentrovanější podobě: z auta projíždějící šinkanzen, obřad v budhistickém chrámu, viděli jsme průvod mnichů, nádhernou zahradu, byť pro zimní počasí jistě ne ve své plné kráse, viděli jsme malý, nicméně zajímavý šintoistický chrám, a dokonce si mohli vyzkoušet uniformu samurajů v japonské obdobě našich skanzenů. Bohužel nedošlo na sushi, nicméně oběd ano - stihli jsme výborné nudle v restauraci/jídelně opravdu pro místní, kde jsme působili trochu exoticky. Nemohl jsem nevyzkoušet náhodně zvolený nápoj z nepřeberné nabídky automatů, které jsou na každém rohu, a na letišti před odjezdem... jak to napsat kulantně... se osvěžit na japonském WC, které je pro Japonsko typické a jinde ho najdete jen výjimečně. Japonské WC opravdu dává nový rozměr původní zkratce Water Closet, voda je tam zásadním doplňkem a hygiena a komfort je na nejvyšším možném stupni.

Něco málo přes hodinu nám zbývá do odletu zpět do Říma, potažmo do Prahy, když Katsumi zastavil svůj prostorný vůz zpět na letišti. To nám dává sice malý, nicméně lepší než nic, prostor k nákupům suvenýrů a japonských pochoutek. Zpáteční let s Alitalií do Říma byl velmi příjemný, jídlo jedlé, hlady jsme netrpěli a o zábavu bylo také postaráno - film, dole Mongolsko, další film, Sibiř... Alitalia je pověstná svými častými chybovými tarify a toto byl jeden z nich - letenka stála přesně 101,95€. Vím, málo komu by to za takové trmácení stálo. Japonsko mě ale nikdy zvlášť nelákalo, je to na můj vkus příliš drahá země na delší pobyt, a takto byla alespoň příležitost udělat si o něm základní představu. Líbilo se nám, líbilo se a nestihli jsme sushi. Máme dobrý důvod se tam vrátit.

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 5.12.2013 18:00 | karma článku: 21,36 | přečteno: 1370x

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,59 | Přečteno: 522x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 300x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,03 | Přečteno: 3397x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,28 | Přečteno: 162x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (1/2)

Je to pěkných pár let co jsem napsal "Návod na Safari v Tanzánii". A je to už nějaký ten pátek co jsme se vrátili z Keni. Dnes si uděláme takovou malou recenzi rezervací a parků, které Keňa nabízí.

24.1.2024 v 8:02 | Karma: 14,70 | Přečteno: 241x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Výlet do Quseiru a jak se zbavit průvodce

El Quseir nebo prostě jenom Quseir je město na severu egyptské oblasti, kterou české cestovky rády z nějakého důvodu nazývají Marsa Alam. Už dlouho jsem se tam chtěl podívat, jen k tomu nebyla vhodná příležitost. Až teď.

9.1.2024 v 8:09 | Karma: 16,78 | Přečteno: 370x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 4. díl - Ubytování

Máme na to systém. Jedeme si nějaký ten roadtrip, kolem té třetí, kdy už víceméně víme, kam bychom chtěli dojet, koukneme na Booking nebo jiný server, rezervujeme hotel s rozumným poměrem cena/výkon. Jenže tohle v Íránu nejde.

14.12.2023 v 10:21 | Karma: 16,55 | Přečteno: 378x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 3. díl - Půjčení a provoz auta

Autem po Íránu bez auta by to jaksi nešlo. Jasně, asi můžete jezdit z místa na místo taxíkem, nebo si pronajmout auto s řidičem. To nás ale nebaví. My chceme svobodu, půjčit si auto, jezdit na benzínky, parkovat. A hlavně řídit.

30.11.2023 v 8:04 | Karma: 15,08 | Přečteno: 375x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 2. díl - Ceny

Pokud vás zajímá, jaká je cenová hladina v Íránu, za kolik si obstaráte hotel, jídlo, pití nebo litr nafty, je tenhle článek právě pro vás. Některé věci jsou tam extrémě levné, jiné zase atakují evropské ceny.

15.11.2023 v 8:51 | Karma: 21,24 | Přečteno: 554x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 1. díl - Měna postavená na hlavu

Už dříve jsem psal článek o divných měnách, Írán je ale ještě o kus dále. Podíváme se na zvlášní místní měnu, u které jsme často ani po deseti dnech používání nevěděli, která bije a kolik máme platit.

31.10.2023 v 8:12 | Karma: 22,03 | Přečteno: 848x | Diskuse| Cestování

5 km egyptského pobřeží - Česká ulice

Kdo jste někdy byli u Rudého moře v Egyptě víte, že je jiné. Jiné než Itálie, Chorvatsko, Řecko nebo Turecko. Kolem pobřeží tam vede jen jedna silnice, a není tam žádné vnitrozemí. A jeden krátký úsek je Mekkou čechů.

21.9.2023 v 8:27 | Karma: 19,59 | Přečteno: 1146x | Diskuse| Cestování

Nejlepší nejhorší země - Írán

Parafrázuji citát anonymního autora: Každá země na světě se v médiích a navenek snaží vypadat lépe, než jaká je. Írán je asi jediná země, která se v médiích tváří strašně, ale v reálu je úplně super.

6.9.2023 v 8:20 | Karma: 17,02 | Přečteno: 539x | Diskuse| Cestování

Faeřané - národ tunelářů

Nerozumějte tomu prosím nijak špatně. Slovo tunelář zde označuje osobu, která staví tunely. A tunelů je tady v porovnání s počtem obyvatel opravdu požehnaně. Cíl místní vlády je totiž propojit všechny hlavní ostrovy silnicemi.

22.8.2023 v 12:10 | Karma: 13,69 | Přečteno: 332x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 14: Místo posledního odpočinku Jamese Bonda

Je to tady. Bez varování. Kdo jste neviděli posledního Jamese Bonda, máte smolíka. Dostane se vám kruté pravdy: James Bond v "posledním" filmu, Není čas zemřít, zemřel. Nakazil se nějakýma potvůrkama a nechal se zastřelit raketou.

3.8.2023 v 8:32 | Karma: 12,82 | Přečteno: 334x | Diskuse| Cestování

Fotoreport - Faerské ostrovy

Přeneste se se mnou na chvíli ze spalujícího horka a žluté spálené trávy do míst, kde je pořád mokro, sem tam se tam vyklube sluníčko, teplota máloky přesahuje 15°C a je tam naprosto všechno zelené.

17.7.2023 v 9:18 | Karma: 22,23 | Přečteno: 410x | Diskuse| Cestování

Můj první let vrtulníkem

Vrtulníky máme spojené se záchranáři, hasiči, zdravotníky, policií, a maximálně si je ještě představíme jako luxusní dopravní prostředky bohatých. Pokud se ale chcete proletět vrtulníkem, nemusíte kvůli tomu spadnout ze skály.

28.6.2023 v 10:38 | Karma: 16,16 | Přečteno: 427x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 13: Balmoral, hrad královny Alžběty II.

V kopcích daleko od civilizace, daleko od hlavních silničních tahů, letišť a měst, uprostřed hor a lesů, je hrad Balmoral. Oblíbené místo královny Alžběty, kam se podívali jen vyvolení. Nebo ne?

13.6.2023 v 8:22 | Karma: 15,03 | Přečteno: 341x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 12: Orkneje

Orkneje nejsou úplně neznámým místem, ale spadají spíše do kategorie "učili jsme se, že něco takového existuje, ale pak jsem o tom už nikdy neslyšel". Máte to stejně? Pojďte se tam se mnou podívat.

25.5.2023 v 9:20 | Karma: 18,88 | Přečteno: 443x | Diskuse| Cestování

Návod na ... Petru, nejkrásnější z divů světa

V době nízkonákladových aerolinek máme za humny, sotva tři a půl hodiny letu, nejkrásnější z divů světa. V nejbezpečnější z arabských zemí, Jordánsku, pár hodin cesty od Ammánského nebo Aqabského letiště. Za cenu alpské permice.

10.5.2023 v 8:40 | Karma: 18,05 | Přečteno: 448x | Diskuse| Cestování

Návod na ... Wadi Rum

Wadi Rum v Jordánsku je možná nejkrásnější a nejfotogeničtější poušť světa. Jenomže dostat se tam a nenechat se u toho oškubat místními cestovkami není úplně jednoduché. Pokusím se popsat, jak to tam funguje.

25.4.2023 v 8:22 | Karma: 16,47 | Přečteno: 627x | Diskuse| Cestování
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.