Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sběratel absurdních pokut

Stane se. Přehlídnete značku, zamyslíte se, a ustřelí vám ručička tachometru. Vjedete na dálnici s půjčeným autem bez známky. Spěcháte. A jako na potvoru, už jsou tady kluci s majáčkem, bločkama a nedej bože radarem. Když se to stane u nás, jsme naštvaní (sami na sebe, samozřejmě), když se to stane v zahraničí, nadáváme, že si zasedli na cizí espézetky. Jelikož sám auto nevlastním, jezdím obvykle s tím, co místní půjčovny mají, s místní espézetkou. A i přesto občas pokuta přijde. Mám ale štěstí, tedy spíš smůlu, na pokuty za absurdní přestupky, a protože jsem některé z následujících historek v posledních týdnech několikrát vypravoval, byla by škoda je nedat k dobru veřejně. Třeba si z mých chyb vezmete ponaučení.

Pane řidiči...iDnes.cz

Pokuty platí řidič, takové je obvykle pravidlo na mých cestách. Posádka řidiči do řízení nekecá, rychlost si prostě musí hlídat sám. Jsou ale situace, kdy posádka pochopí, že pokuta byla vymožena na základě vykonstruovaných, absurdních okolností, nebo kvůli neznalosti místních poměrů a specifik. V podstatě měli policajti vždycky pravdu. Tedy... snad. Tak se pojďme na tři takové absurdní situace podívat.

 

Indonézie, Východní Jáva

Jedeme si takhle po hlavní. V Indonésii se jezdí vlevo, ale nějak zásadně to nevadí, je to o zvyku. Přijíždíme ke světly řízené odbočce doprava. Červená. Zastavujeme. Za námi desítky motorek. Zelená. Rozjíždíme se. Po padesáti metrech policajt ukazuje, že máme sjet k (levému) okraji. Něco na mě indonésky. Já na něj něco česky a anglicky. Moc to nefunguje. Vystoupit, do budky. Znovu vysvětluje, co že jsem to provedl za hrůzu. Nechápu. Kreslí. Nechápu. Fakt nechápu, nehraju blbého. Volá nějakého místního, tak desetiletého kluka, co umí trošku anglicky. Znova vysvětluje. Klučina překládá, a já začínám chápat obludnost svého přečinu v plné šíři. NEJEL JSEM NA ČERVENOU!

Vždyť přece pod semaforem máme dodatkovou tabulku, že rovně se na červenou může! Je pravda, že jsme cestou viděli světelné křižovatky, pod kterými byla zelená šipka vlevo. Viděli jsme i takové, kde byla zelená šipka vlevo, a nápis (dohledal jsem, že "Belok Kiri Jalan Terus"). Občas byl i jenom onen nápis, to nám došlo, že odbočení vlevo je povoleno. Ale rovně?!

Když to zkrátím, po chvilce předstírání úplného nepochopení mě zlomili, a chtěli, ať dojedu někam k soudu. To by tak ještě hrálo. Pokud máte o Jávě romantickou představu čajových plantáží a sopek, pak znáte jenom jednu stranu mince. Na ostrově přibližně o tvaru a velikosti Československa je totiž 150 miliónů obyvatel. Jedna vesnice navazuje na druhou, všechny vypadají stejně. Navigaci nemáme, mapa není dobrá. NIKDY bychom ten soud nenašli. Možná by to tak bylo lepší. Možná taky ne. Třeba by si pokutu vybral mafián, od kterého jsme si auto půjčili - už jsem o tom dříve psal.

Nezbývalo, než zaplatit na místě, nevím už přesně kolik, v přepočtu několik stovek. Za zdržování dopravy. Takový můj malý cestovatelský Everest - mám pocit výjimečnosti, protože jsem dostal pokutu za něco, co by někoho ani ve snu nenapadlo. Rok se s rokem sešel, a čekala na mě další pokuta...

 

Maroko, Marakéš

Nejdřív vás musím trochu uvést do dopravy v Marakéši. Jestli jste někdy byli v Káhiře, nebo viděli některý z dokumentů Dana Přibáně, kde se se žlutými Trabanty prohání ulicemi Chartúmu nebo Teheránu, pak tušíte, jak vypadá doprava v Marakéši. Auta, autobusy, náklaďáky, motorky, pěší, cyklisti, jezdci na oslu, jezdci na vozíku taženém oslem; a čím více koní pod kapotou, tím více se troubí. Čím méně koní (méně než jeden), tím méně se dodržují elementární pravidla provozu.

A do toho všeho přijedeme my, v čistém, vyvoněném, a naší posádkou trochu přetíženém Hyundai i10. Bílý mrňsousek v pekle provozu. Na provoz si nechci stěžovat, takhle to všechno může fungovat a z vlastní zkušenosti vím, že i funguje. Musíte se víc dívat před sebe, míň do zpětných zrcátek, a prostě jenom a jenom jet. Pomalu, opatrně, a kupředu. Špatné je, když se tenhle "systém" snaží někdo napasovat do našich evropských standardů a norem. Světelné křižovatky, kruhové objezdy, jízdní pruhy... Tyto západní výdobytky systému chaosu prostě nesvědčí.

A tak, za jedním úspěšně projetým kruhovým objezdem, zrovna když jsem si oddechl, že jsem nikoho nepřejel, nic nesrazil, nikomu neshodil náklad a ani nevylekal žádnou přetíženou mulu, mě staví policajt. To zas bude... Arabsky fakt nerozumím. Zkouší to francouzsky. Tomu taky nerozumím, ale "Signal rúž" pochopím. Jel jsem na červenou. Není možnost dokázat, že tomu tak je. Nemá žádnou fotku. Ale možné to je. Chvilku hraju blbého, doufám, že se spokojí s domluvou, ale nevypadá to tak.

Když to shrnu, na pokutu se auto složilo, zase to bylo pár stovek a to nestojí za hodiny strávené nějakým dokazováním. Navíc v situaci, kdy jsem si sám nebyl jistý. Na kruhovém objezdu panoval takový mumraj, že mě ani nenapadlo, že může být něčím „řízen“. Spolucestující si mě po zbytek cesty, někteří i dlouho po ní, dobírali, že jsem první člověk na světě, který zaplatil pokutu za jízdu na červenou na kruhovém objezdu, který nebyl vybaven semafory.

 

Ukrajina, Mukačevo

Na policii postsovětských zemí je třeba obecně dávat si pozor. Pomáhat a chránit sem ještě nedošlo, není ani na papíře. Základním cílem ruských a ukrajinských policajtů je pomáhat sami sobě a nasytit vlastní rodinu. Pokud se to někoho dotklo a má jiné zkušenosti - pište do komentářů.

Policie v Mukačevu vymyslela na pocestné krásný kousek. Na výpadovce z města si nechala nakreslit křižovatku, kde by mohl krásně fungovat kruhový objezd, tak, aby se v ní nemohl neznalý člověk zorientovat. Teď to bude vypadat, že jsem ji jenom nepochopil, že si stěžuju a pláču nad rozlitým mlékem. Nemyslím si to. Pokud přijedete na křižovatku ve tvaru T, a chcete odbočit doleva, budete chtít vjet do levého pruhu tak, aby auta projíždějící rovně po hlavní mohla projet. Je to logické, takových křižovatek jsou stovky.

Ne tak v Mukačevu. Když chcete jet vlevo, musíte po odbočení najet úplně k pravému okraji. Pruhy jsou totiž odděleny bílou čárou, a ta, přestože dle populárního rčení "není zeď", tuto funkci plní. Alespoň tedy v očích policie. Když vjedete do levého pruhu, nemůžete se již dostat do pravého, ale musíte pokračovat po pseudokruhovém objezdu. Což ale nikoho ani nenapadne - prostě přejede bílou zeď, a pokračuje dál v cestě na Užhorod.

V tom ho ale zastaví připravená policie. Místo má krásně zabrané kamerou, nemůžete nic dělat. Krásně vám v pravidlech silničního provozu ukáží, že bílá čára se přejíždět nesmí. Ukáží vám záběry vašeho vozu přejíždějícího plnou čáru. Po čtvrthodinové hádce, kdy já argumentuju lámanou, on plynnou ruštinou, oba s místním policajtem zvedáme hlas. On je ve výhodě - má můj řidičák. Po tom, kdy mi celou dobu tyká a já jemu vykám, po tom, co se už hodně nahlas zeptá "A to si myslíš, že jsem debil", rezignuju. Ale v přepočtu 1800 Kč je moc. Dostávám se na čtyři sta. Rezignovaně odcházím, mám Ukrajinců dost. Pokuta za přejetí plné čáry, která v daném místě nemá co dělat. Další zdařilý kousek... Slyšel jsem ale i ještě lepší fór. Přejetí bílé čáry pod sněhem. Poliajt se zadrženým došel na místo činu, a nohou odhrábl sníh. Pane řidiči, přejel jste bílou...

 

Rusko, silnice z Chasanu, od severokorejských hranic, do Vladivostoku

Ano, četli jste správně, psal jsem o třech absurdních pokutách a najednou je tady čtvrtá. Tuhle se mi povedlo ukecat, proto do sbírky nepatří. Jen tak pro zajímavost.

Papíry, pas, „Á... inostránci“, techničák, řidičák... „Tomu nerozumím, to není Rusky“. Dávám mu mezinárodní řidičák, vozím ho pro strýčka příhodu (a praotce Rusa) obvykle s sebou. Je v něm překlad do ruštiny, ten mu i najdu. Stejně mu to nestačí. Není tam přeloženo všechno. Jak není proboha, co bys ještě chtěl. Ukazuje mi, co tam není. Je přeložen název kolonek, není přeložen jejich obsah. Třeba tohle. Ostrava. Město narození. Je mi jasné, že tohle směřuje k úplatku. Ale výjimečně nespěcháme, je jedno, jestli se do Vladivostoku vrátíme večer nebo až pozdě večer. Chce nějaký papír. Já mávám mezinárodním řidičákem. Čtu mu jednotlivé položky. Ostrava, éto górod kdě ja rodilsja.

Klaplo to. Vzdal to. Poprvé se cítím vítězem. Když mě stavěl, viděl jsem to v jasných barvách. Dostanu další absurdní pokutu. Pokutu za to, že řídím auto s volantem vpravo v pravostranném provozu. A to přes fakt, že takových aut jezdí na dálném ruském východě 80%. Nestalo se tak.

Jak jsem psal výše, doufám, že se po přečtení článku někdo poučí z mých chyb. Bude jezdit na červenou? Bude zastavovat na kruhových objezdech před neexistujícím semaforem? To asi ne. Možná si ale dá pozor na postsovětské dopraváky.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Aleš Gill | úterý 8.7.2014 7:42 | karma článku: 20,88 | přečteno: 1721x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 488x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,62 | Přečteno: 548x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 324x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3434x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 245
  • Celková karma 19,46
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky