Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Severní Korea za plotem

Za posledních několik měsíců jsem měl dvakrát možnost nahlédnout "přes plot", od sousedů, do Severní Koreje. Posledního skanzenu stalinistického pojetí komunismu.

K demilitarizované zóně není radno se přibližovatiAleš Gill

Severní Korea mě přitahuje. Nejsem si úplně jistý proč, přeci jenom je to země hladomoru, gulagů, politických poprav a neskutečné chudoby, šermující zbraněmi u hranic svých sousedů a občas i za nimi. Země naprosto izolovaná od okolního světa, přesto země závislá na potravinové pomoci, ekonomické spolupráci s nenáviděným jihem, a dávající turistům možnost nakouknout pod její pokličku. Ne tak, jak by chtěli oni, ale tak, jak chce její neomylný milovaný vůdce. Asi mě přitahuje ze stejného důvodu, proč všechny ostatní podivné země. Funguju totiž jinak, než většina ostatních lidí: soused má Audi, já chci mít taky Audi. Já to mám přesně naopak. Chci něco, co nikdo nemá. Byl jsem v Afghánistánu, protože tam nikdo nebyl. Byl jsem v Sýrii před arabským jarem a občanskou válkou, a jsem tomu rád, protože teď tam opravdu nikdo nejezdí. A chtěl bych do Turkmenistánu, Bhútánu,... a třeba i Severní Koreje. Protože neznám nikoho, kdo by tam byl. Protože je zajímavé si o tom něco přečíst, a něco napsat.Obecně panuje názor, že se do Severní Koreje dostat nedá, nebo téměř nedá, že tam může jet jenom jedna skupinka ročně a tak podobně. Není to až tak úplně pravda, zájezdů se pořádá poměrně hodně, jenomže z Číny. A taky to není úplně láce. Nejkratší zájezd, takové "nakoukání" přes čínskou hranici, bez noclehu, ráno dovnitř, večer ven, vyjde na skoro pět tisíc korun. Za nejdražší zájezd, tři týdny v "řídícím centru osy zla", dáte tisícovek více než sto. Z Pekingu, ještě se musíte nějak dostat tam.

Nahlédnout přes plot do Severní Koreje lze poměrně snadno na několika místech. Z Číny, dalekohledem přes řeku, je to asi nejběžnější. Tam jsem nebyl a do detailů zabíhat nebudu. Další možnost je z Ruska. Z Ruska jezdí, jezdil, nebo bude jezdit, těžko říct, přes kratičkou společnou hranici, vlak. Určitě jezdil, jestli jezdí dnes, netuším. Nádraží v posledním ruském městě, Chasanu, připomínalo v době naší návštěvy, v listopadu 2013, spíše nádraží duchů. Jenom prázdné, zarostlé koleje, zavřená nádražní budova, rozpadající se nadchod. Koleje dál ale vedou, přes most, a dále do Tumangangu, první stanice v KLDR.Chasan je největší "konec světa", kde jsem v životě byl. Posledních 40 kilometrů nevede asfalt, ale jede se po poměrně solidně udržované šotolinové cestě. V podstatě sem nikdo jiný než několik stovek místních nejezdí. Je tady jeden obchod, a výhled z kopce na čínskou krajinu napravo, a korejskou nalevo. Plot, ostnatý drát, několik opuštěných strážních věží. Neviděli jsme snad jediného vojáka, nikdo neřešil, že fotíme, že se pohybujeme kolem plotu a pozorujeme zemi za ním, a za řekou, středem které, jak je dobrým zvykem, prochází hranice. Tam už je Korea. Severní Korea.Před několika týdny jsem se na dvě noci ocitl v Soulu. Musím to napsat, ikdyž si tím asi moc příznivců nezískám - tohle město mi k srdci nepřirostlo. Památky mi nepřijdou zajímavé, město je příliš velké a příliš roztahané. Cesta z letiště na hotel trvá i více než dvě hodiny. Není tady ani levně jako v Pekingu, ani čisto jako v Tokiu. Sice je tu vymakané metro, přehledné i pro cizince, jsou tady veškeré možné služby, a věřím, že k životu to bude fajn místo, ale mě prostě Peking chytil za srdce víc.

Nebudu to dále rozpitvávat - nejzajímavější způsob, jak strávit den v Soulu, mi přišla návštěva severokorejské hranice. Bohužel byla zrovna neděle, a tak nebylo možné dostat se přímo do "slavné" demilitarizované zóny, ale jen k ní, samozřejmě z jižní strany. Zapomeňte na pohádku o 38. rovnoběžce, hranice se klikatí jako kterákoliv jiná. Demilitarizované pásmo je 2 kilometry každým směrem od samotné hranice, celkem tedy čtyřkilometrový pás téměř netknuté přírody. Jižní Korea má navíc další plot, a vojenský kontrolní bod na vlastním území.Úplný opak Ruska - všechno organizované, turisti nasázení do autobusu. První zastávka, jakýsi památník, nádraží. Další zastávka - sedmiminutové video, propaganda, která si nijak nezadá s tou severokorejskou. Pokud máte zájem o pohled na KLDR a její propagandu očima turistů, doporučím shlédnutí dokumentárních filmů: Vítejte v KLDR Lindy Jablonské a Neříkejte mé matce, že jsem v Severní Koreji Diega Buñuela, který u nás dávala televize Z1.Pokračujeme do tunelu, který KLDR vykopala pod demilitarizovanou zónou, aby tudy vtrhla na Soul. Alespoň taková je "jižní" verze. Můžete si o tom myslet, co chcete, nám to ale v současné podobě připadalo jako účelově zbudovaná atrakce pro turisty. Pokračujeme k vyhlídkové věži, odkud můžeme vidět město Kesong se svou průmyslovou zónou, kde čile probíhá výroba pod taktovkou jižních inženýrů s využitím severní levné pracovní síly. Fotit se nesmí, ale koukat dalekohledem se může. Fotit se nesmí proto, že by se čočka foťáku mohla lesknout, a upozornili byste na sebe severokorejské snipery. Třikrát větší čočka instalovaných dalekohledů je ale OK.

Stejně jako na každé zastávce, i poslední nádraží, naši poslední zastávku, hlídají vojáci. Údajně je to nejčistější nádraží na světě - jezdí sem asi dva vlaky denně, a to ještě ne přímo ze Soulu, ale z nějakého menšího města nedaleko. Ze severu nic. Nikde nikdo, za pár korun si můžete koupit lístek na nástupiště směr Pchjongjang, a když budete mít štěstí, pustí vás vojáci i do kolejiště. No nekupte to.Suma sumárum, výlet za to nestál, ale plánů na cestu do Severní Koreje samotné se nevzdávám. Určitě bych tam nechtěl dělat žádnou revoluci, vystavovat korejské průvodce riziku nějakých postihů, ale stálo by za to natočit místa, kterým se dosud turisti-filmaři (viz výše) vyhýbali. Vesnice, továrny, hory. Trochu jiný pohled na KLDR, než jen demilitarizovaná zóna a Pchjongjang. Věřím, že venkov nebude tak nastrojený a umělý skanzen. Možná jsem naivní, ale jednou, za rok, za dva… uvidíme. Třeba to vyjde. Nechcete jet někdo se mnou?

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 17.4.2014 7:33 | karma článku: 19,30 | přečteno: 1613x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,52 | Přečteno: 476x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,61 | Přečteno: 542x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:25

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 245
  • Celková karma 17,59
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky