Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Můj první let vrtulníkem

Vrtulníky máme spojené se záchranáři, hasiči, zdravotníky, policií, a maximálně si je ještě představíme jako luxusní dopravní prostředky bohatých. Pokud se ale chcete proletět vrtulníkem, nemusíte kvůli tomu spadnout ze skály.

Proletět se vrtulníkem v našich končinách není úplně běžné. Samozřejmě najdeme vyhlídkové lety, let vrtulníkem pro let vrtulníkem, ale mě vždy dopravní prostředky zajímají primárně jako dopravní prostředky. Pro dopravu z místa A do místa B. Větší váhu tak u mě mají auta, která slouží k přepravě než auta okruhová nebo hýčkaná garážová. A stejně tak má u mě "vyšší cenu" letadlo, které přepravuje lidi, než letadlo vyhlídkové.

Jenže kde najít v Evropě vrtulníkovou linku z bodu A do bodu B? Dost těžko. Předpokládal jsem, že vrtulníky se využívají k přepravě lidí na ropné plošiny, vzdálené polární základny, nepřístupná místa uprostřed lesů v Kanadě nebo na Sibiři, v Amazonském pralese. 

Jenže se ukázalo, že existují i pravidelné vrtulníkové linky, na které si může koupit lístek každý. A letět. Vrtulníky spojují, kromě trajektů, některé vesnice na Faerských ostrovech. Vrtulníková linka propojuje Macao a Hong Kong, a linka, na kterou jsem narazil jako na první, propojuje španělskou exklávu v severní Africe, Ceutu, s "evropskými" městy Algercias a Málaga.

A právě tam jsme se vydali, cestou nikoliv komplikovanou, s přestupem v Miláně. Málaga je z těchto dvou měst Ceutě vzdálenější, letenky jsou dražší, ale zase se víc proletíme. Let má asi sto deset kilometrů, zatímco z Algercias slabých třicet.

V Malaze jsou dvě linky, 1 a 2, skutečného, nového a moderního metra, a pak dvě linky, 1 a 2, metra vlakového, které funguje v podstatě stejně. Trochu chaos. Na letiště jezdí původní "vlakometro" (řekněme, že jedno provozují železnice, druhé městský dopravní podnik). Jede se z centra asi 10 minut (co bychom za to v Praze dali).

Na letišti musíme klasicky na check-in, ale ten začíná teprve hodinu před odletem. Následně musíme projít bezpečnostní kontrolou, nicméně z důvodu krátkého času na odbavení můžeme využít expresní frontu a tak jsme poměrně rychle v duty free obchodě a na bráně. Pořád je to stejné jako jakémkoliv odletu letadlem. Jen se tedy kolem brány kumuluje minimum lidí, vrtulník má kapacitu patnáct osob.

Asi dvacet minut před odletem začíná boarding, klasicky kontrola letenek, nástup do autobusu, který nás zaveze k vrtulníku. Ten stojí trochu bokem. Nastupujeme, musíme odevzdat palubní zavazadla protože pro ně vrtulník není uzpůsoben. Prostě je tam místo pro patnáct nasardinkovaných lidí, a nic víc. Zavazadla jdou do nějakého "kufru", nějaké k tomu určené přihrádky za kabinou pro cestující. Tři řady sedaček, pět a pět proti sobě a ještě jedna řada. Koleno na koleno, čtyřbodové bezpečnostní pásy. Dva piloti a to je všechno.

Co nás překvapilo je, že vrtulník má kolečka. Takhle to v MASHi nebylo. Normálně si odjel na runway, tu velkou runway pro letadla, tam zastavil, pustil velkou vrtuli, vznesl se a odletěl.

Pokud jste u okýnka, je to super: okna jsou mnohem větší než v letadle a letí se mnohem níže. Cestou tam jsme letěli 1200 metrů nad Středozemním mořem, cestou zpět jenom 800 metrů.

Přistáváme na heliportu v Ceutě. Je to v podstatě hodně malé letiště. Jestli jste někdy hráli Transport Tycoon, tak to úplně nejmenší. "Přistávací dráha" má 250 metrů. Nic moc. Možná pro úplně ta nejmenší letadla. Nicméně na této dráze teď přistáváme my, a pak popojíždíme asi 50 metrů k budově terminálu. Dostáváme svá zavazadla, a to je celé. Můžeme do města. To si asi necháme na jindy, možná jen základní fakta. Celou španělskou exklávu objedete autem dokola za půl hodiny, je tam asi 80 tisíc obyvatel vícera národností a náboženství, je tam přístav, hraniční přechod do Maroka, pevnost a hezké historické centrum. Nejzajímavější atrakcí je místní koupaliště, které, ač postrádá atrakce, si vystačí se třemi obrovskými bazény a krásnou lokalitou. Hned vedle je heliport... a tedy brána zpět do kontinentálního Španělska, potažmo Evropy.

Odletová procedura je mnohem jednodušší než v Malaze: kontrola dokladů, odškrtnutí na seznamu, že jsme tady, a můžeme nastupovat. Chvilku ještě čekáme na další objednané cestující, ale ti nepřichází, a tak nás zpět letí jenom pět. Z celkových deseti zaplacených míst.

Opět odjíždíme na místní kratičkou runway a z té se vznášíme postupně do výšky jen 800 metrů. Každý máme vlastní okno (mnohem, opravdu nekecám, mnohem větší než v klasickém letadle) a tak můžeme i lépe fotit. Vidíme krásně Gibraltarský průliv, a pak můžeme pozorovat cvrkot v městech na Slunečném pobřeží.

Po půlhodině přistáváme na letišti v Malaze, opět na runway. S jedním drobným rozdílem: od runwaye na stojánku nejedeme po kolech, ale letíme. Asi metr nad zemí. Zvláštní pocit. No a pak zase u vrtulníku dostáváme svá příruční zavazadla, a odjíždíme autobuskem vstříc terminálu a lepším zítřkům.

Zážitek skvělý. Ceník společnosti Hélity, která linku provozuje, je trochu nepřehledný. Nás vyšel zpáteční let na něco kolem čtyř tisíc. Kdybychom letěli z Algercias namísto Málagy, dostali bychom se hodně níže. Jenže bychom tam museli nějak dojet a nějak se vrátit, Malaga byla jednodušší.

V bookovacím systému, který je celý v angličtině, je jaskési magické zaškrtávací pole s popisem ve španělštině. Díky němu dostanete asi 60 % slevu, a dostanete se tak na zmíněnou částku. Místní prý platí ještě méně, nicméně magické pole, tak jak to chápu já, slouží k potvrzení, že nejste rezident Ceuty. Jaký to má smysl, nechápeme. Třeba jenom takový, že ho občas někdo nezaškrne a zaplatí prostě víc. Nevíme.

Ještě před pár měsíci by mě asi ani nenapadlo, že se jednou podívám do Ceuty. A už vůbec ne, že tam poletím vrtulníkem. Náhoda tomu chtěla. A bylo to super. Zase bych se někdy někam vrtulníkem proletěl. Pokud víte o dalších linkách provozovaných ve stylu MASHe, pište do komentářů.

 

________________________

PS: Říkali mi, že bych měl články na blogu přetavit v knihu. Do toho se mi, pravda, moc nechce. Ale po dobu "covidových lockdownů" jsem napsal knihu o svých začátcích s potápěním, která po dlouhých měsících úprav a ladění konečně vyšla. Jmenuje se "První krok pod hladinu", a přesně o tom je: jak začít s potápěním, a co dělat dál, když vás to bude bavit.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Aleš Gill | středa 28.6.2023 10:38 | karma článku: 16,16 | přečteno: 480x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 508x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,63 | Přečteno: 559x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 326x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3436x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 220x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Koho ještě zajímá? Trumpův soud jako reklama končí, demokraty neuspokojil

21. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Soudní proces s exprezidentem USA Donaldem Trumpem o údajné nelegálnosti úplatku pornoherečce...

iDNES Premium rozdává 1 000 Kč na letenky a čtení za 49 Kč na čtvrt roku

21. května 2024

K mimořádné nabídce na čtvrtletní předplatné za 49 korun teď iDNES Premium přidává ještě další...

Rusko si objednalo sabotáže v Polsku, devět lidí skončilo za mřížemi

20. května 2024  22:51

Polské bezpečnostní složky nedávno zadržely devět lidí, které podezírají ze zapojení do sabotáží v...

Absurdní! Nehorázné! Izrael, USA i Česko odmítají zatykač z Haagu na Netanjahua

20. května 2024  20:32,  aktualizováno  21:50

Izrael má jasno: zatykač z Haagu je absurdní, ostudný a útok proti celé zemi. Tak se vyjádřil...

  • Počet článků 245
  • Celková karma 19,46
  • Průměrná čtenost 1424x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky