Záhada letiště v Hurgádě

Po půl roce, kdy bylo letiště v Hurgádě opuštěné a z okolních hotelů se staly strašidelné domy duchů, se město, resorty, i letiště začínají velmi pomalu probouzet k životu. Slabý provoz ale vyvolává záhadné otázky...

Za poslední dva měsíce jsem měl možnost navštívit toto letiště hned čtyřikrát, tj. byl jsem dvakrát v Egyptě. Předtím jsem pro cesty do Egypta vždy využíval letiště v izraelském Eilatu nebo v Marsa Alam, takže pro mě nová zkušenost. Jistě každé ze 162 letišť, které jsem zatím navštívil, mělo své zajímavosti, zvláštní postupy, ale letiště v Hurgádě má těch perliček tolik, že to vydá na samostatný článek.

Je přibližně půlnoc ze 3. na 4. října. Jako velká skupina potápěčů přilétáme z Prahy prvním letem po půl roce. Nemůžeme být víc natěšení. Zastavujeme několik kroků od terminálu 2, máme radost, že to snad nebude na dlouho, přecijenom v tuhle dobu tady nemůže být provoz. Personál letiště u výstupu z letadla kontroluje testy na Covid, které většina letadla nemá a bude je absolvovat na letišti, tudíž procházíme jako první. Do autobusu. Do autobusu, který nás potemělým letištěm snad deset minut - zdá se to nekonečné - veze na úplně opačnou stranu letiště, až za terminál 1, kde to otáčí, terminál objíždí na stranu "od města" a tam vystupujeme. Asi na každém jiném letišti jsem do terminálu po příletu vstupoval ze strany "od letadla", ještě nikdy ze strany "od města". Zajímavá vychytávka, budiž.

Na letišti si nás fotí. Ne žádná termokamera nebo bezpečnostní kontrola, fotí si nás novináři, v místním tisku se pak objeví články o prvních Češích "po sto letech" kteří dorazili do Egypta. Velká věc.

Kufry nám po sundání z pásu poleje nějakou chemikálií jakýsi včelař, čímž se stávají coviduprostými a my můžeme ven z letiště, kde už nás čeká Ramadán. Nehrozí, že bychom měli celý den hlad, Ramadán se jmenuje řidič našeho autobusu, který nás pak čtyři hodiny tmou veze na jih do Marsa Alam - přímý let z Prahy tehdy (začátkem října 2020) neexistoval.

Po týdnu mezi želvami, delfíny a jedním žralokem se vracíme na letiště. Tentokrát přes den, odlet je před druhou. Ramadán nás zkušeně vyhazuje před novým, krásným, moderním terminálem 1, kde jsme absolvovali všechny příletové procedury, loučí se, a odjíždí. A my zjišťujeme, že jsme tady špatně, neb náš let do Prahy odlétá... ze starého, papírově vnitrostátního, terminálu 2. Toho, kde jsme před týdnem o půlnoci zaparkovali náš aeroplán.

Okamžitě se naší 17členné bezprizorní skupiny snaží ujmout lační taxikáři, kteří by nás za nemalý poplatek rádi přiblížili dva kilometry na vedlejší terminál. Adam, náčelník naší skupiny zmatených včel ale volá na naši potápěčskou bázi, báze volá Ramadánovi a ten je tady coby dup s autobusem a jedeme dál. Na starý vnitrostátní terminál 2. Odlétají odsud dnes dvě letadla: do Prahy a do Bukurešti. Hrozný provoz. Takový, že ani Burger King se neodhodlal otevřít. Nebudu řešit, proč nám třikrát kontrolují zavazadla a nevěří rentgenům - každého cestujícího si pěkně namasírují ručně... taková je realita rozvojových afrických zemí a přestože by se Egypt moc rád z této kategorie vymanil, nedělá pro to úplně mnoho.

Uplynul měsíc, je půlnoc ze 14. na 15. listopadu a již jen v malé, tříčlenné skupince znovu přistáváme na letišti v Hurgádě. Kde jinde taky, pořád je jednodušší cestovat mimo EU, než po EU, kde se pravidla mění každých pět minut. Opět zastavujeme několik kroků od terminálu 2, opět u výstupu z letadla ukazujeme naše magické "písíár testy", opět nás bus veze na parkoviště "od města" terminálu 1 odkud vcházíme dovnitř a opět procházíme imigrační kontrolou (stejně jako minule bez víz) jako nůž máslem.

Trochu déle čekáme na zavazadla, ta totiž přijíždějí už mokrá od nějakého toho postřiku rovnou na pás - včelaře zřejmě integrovali přímo do třídící linky. Třídící linku má i cestovka - ano, poprvé v životě jsem jel někam s cestovkou, ale to je možná na samostatný článek, nebudu to zbytečně rozebírat už teď - a šikovný místní česky mluvící delegát nás sortuje do správných autobusů a hotelů.

Vzhledem k tomu, že terminály letiště od města odděluje mýtná brána a policejní checkpoint, jsem si chtěl jednu cestu na letiště ušetřit, a tak jsme si po pár dnech, abychom mohli prozkoumat "okolí" - to bude určitě na samostatný článek - chtěli půjčit auto. Varianta na letišti se nezdála úplně ideální, protože bez letenky bychom se tam jen těžko dostávali. Auto jsme si tedy půjčili ve městě s tím, že ho vrátíme v kanceláři na letišti. No big deal.

Po několika dnech je čas letět domů. Dáváme hotelu sbohem a šáteček a píšeme delegátovi že se o nás nemusí starat, že máme vlastní povoz, jedeme na letiště. Máme relativně čas, a to je dobře, protože s vrácením auta čekáme lehké problémy.

Jedeme na terminál 1, velký, nový, moderní, mezinárodní. Tam snad někde v patře by měla být úřadovna naší autopůjčovny. Problém je, že před terminálem parkovat nemůžeme, do terminálu nemůžeme, protože letenku máme do Prahy a ta letí ze dvojky. A žádný Europcar tady office nemá - říkají lámanou arabskoangličtinou jacísi uniformovaní zevláci, kteří tady čekají na lepší zítřky, ti pokuřujíc cigaretku, ten dloubaje se v nose. Do terminálu nemůžeme, Praha odlítá z druhého terminálu.

Jedeme na dvojku. Tam o nějakém půjčování aut nikdy nikdo nic neslyšel, ale Praha odsud odlétá. Vyhazuju bágly a posádku a jedu zpět na jedničku. Nějak to musí jít. Před terminálem jiná sestava a trochu jiná písnička. Jeden solidně angličtinou vládnoucí týpek se mi (asi) snaží pomoci. Sedá ke mě do auta a naviguje. Čekám, že mě a) odnaviguje k půjčovně, b) odnaviguje do města, kam bych nejel a otočil to, c) mě odnaviguje někam úplně špatně dopryč. C je správně. Odnavigoval mě na parkoviště, kde nic není, a vede mě pěšky zpět na terminál jedna, kde se opět nic nevyřeší.

Vracím se pro auto a volám bráchovi, ať zkusí zavolat do půjčovny - nevzal jsem si s sebou mobil s internetem - a jedu na dvojku, kde zjišťuju, že už nás prý někdo čeká před terminálem. Tj. terminálem 1. Tak zase za volant, a na jedničku. Paráda. Mohl bych se tu živit jako taxikář. Naštěstí už z poza volantu vidím týpka v zelené uniformě, který na tři mrknutí okoukne auto, dávám mu klíče... a žadoním, aby mě hodil na dvojku. Odsud totiž samozřejmě odlétá letadlo do Prahy... a ikdyž se tomu sám diví, je to tak.

Odlétá odsud JEN letadlo do Prahy. Jen to jedno. Bukurešť svítí na odletové tabuli taky - ale s poznámkou "Canceled".

Proč mezi terminály není žádná veřejná doprava chápu. Nikdo tady nikdy nepřestupoval. Roky. A pak jeden autobus Čechů omylem skončil se svými těžkými zavazadly na špatném terminálu a měsíc byl klid. No a dnes jeden bláznivý Čech tady pobíhá a hledá nějaký rentakár.

Jaký má smysl udržovat v chodu dva terminály, když z jednoho z nich, vnitrostátního, odlétá jedno letadlo denně, do Prahy? Asi umělá zaměstnanost. Další znak rozvojové africké země.

Největší záhadou hurgádského letiště jsou ale ceny. Naprosto bez jakékoliv ironie, sarkasmu či nadsázky. Egypt je poměrně levná země. Pizzu - tam kde jí místní - koupíte za 50 Kč. Colu k tomu za 10. Tady na terminálu 2 stojí všechno více, než by stálo na letišti v New Yorku. Tedy skoro všechno. Za karton levnějších cigaret tady necháte zhruba stejně, jako za půllitr Coca-Coly, a hambáč v (zavřeném) Burger Kingu přijde na podobné peníze, jako dva obědy s sebou v Obecním domě na Náměstí Republiky. Kafe pod stovku? Zapomeňte.

Záhadou letiště v Hurgádě je právě ta kombinace terminálu pro Čechy dražšího než v Praze a Čechů, zvyklých z letiště v Praze nic si na terminálu nekupovat.

Autor: Aleš Gill | úterý 1.12.2020 8:06 | karma článku: 23,63 | přečteno: 1300x

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,52 | Přečteno: 477x | Diskuse| Cestování

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,61 | Přečteno: 542x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.