Už jste se zasekli ve výtahu kazašského mrakodrapu?

Do Astany, Las Vegas v Kazašské stepi, jsme přiletěli navečer, ale, vzhledem k listopadovému termínu, už za tmy. Přivítalo nás solidní letiště, které si celkem na nic moc nehraje, a lehký mráz. Borat s cedulkou s mým jménem nikde.

Pasová kontrola bez problémů, na imigračním formuláři stačilo vyplnit pár údajů. Kuk do tabulky, že Česká republika, po tolika letech nesmyslné byrokracie, konečně nepotřebuje vízum, štempl, Vítejte v Kazachstánu.

Nejprve je potřeba vyhrát boj s bankomatem, ale není to takový problém. Jen není ochotný vydat tolik, kolik bychom chtěli, abychom si mohli větší částku rozdělit. A tak musíme vybírat každý zvlášť. Místní měnu (tenge) tedy máme, a je třeba se vydat na souboj s taxikáři.

Ti už kolem nás nějakou dobu krouží, a ptají se, zda potřebujeme tři nebo čtyři vozy. Nepotřebujeme. Nechápou. Jeden. Bus. Bus není. Nejklasičtější finta všech letištních taxikářů na světě: letištní bus není, nejezdí, je rozbitý, ještě nejede, už nejede, nebo o něm nikdo nikdy neslyšel. V některých zemích existuje obdobná situace s vlakem či metrem.

Vycházíme před terminál a bus zrovna přijíždí. Taxík stojí minimálně 2500 tenge, a to ještě musíte do krve smlouvat, zatímco bus 90. Šest korun. Paní průvodčí prodává lístky a z našich bankomatových tisícovek nadšená není, ale nějak se to povedlo, v půlce trasy do centra máme zaplaceno a pak si jen dáváme pozor, abychom nepřejeli naši cílovou zastávku.

Bydlíme v komplexu "Polární záře". Tři mrakodrapy na jedné společné několikapatrové základně skrývající obchody, restaurace a parkoviště. Základna je bludiště. Nejdříve nemůžeme najít cestu dovnitř. Pak cestu do naší věže. Když už se doptáme, jedeme jedno patro výtahem. Chyba. Výtah je papírově na 13 Kazachů a 1000 kg, ale nějak se s naší mezinárodní sestavou (šest a půl Čecha, půl Poláka, půl Bulhara a půl Maďara) zasekne, spadne o 30 cm a zůstane stát. Měli jsme jít na security/vrátnici naší věže raději po schodech.

Dobří lidé nás po asi 20 minutách volání, bouchání a marných pokusů o sebevyproštění dostávají ven, a my už konečně nacházíme dva skromné byty (asi tak 130 a 150 metrů čtverečních), které v téhle věži (druhý nejvyšší mrakodrap ve městě) máme pronajaté. Za tři stovky na hlavu a noc. Co na tom, že v obchodní pasáži v přízemí se skrývají turecké záchody v havarijním stavu, za prokopnutými umakartovými dveřmi, pořád jsme na jedné z nejlepších adres ve městě. A to naše dobrodružství teprve začíná.

První den je ve znamení tradičních "památek". Těch se městu moc nedostává, ale jistí to hlavní městská mešita. Kazaši jsou muslimové asi jako Češi křesťani. Nikdo tady nic nehrotí. Je pátek, islámská "neděle", ale v hlavní mešitě to vypadá, že se tady hraje podle úplně jiných pravidel, než jak to známe z jiných (chtělo by se napsat opravdových) islámských zemí. Žádné davy.

Prorok Mohamed zřejmě nedomyslel, že se jeho učení rozšíří do krajin bláta, sněhu a permafrostu, a tak je zdejší mešita lehce přizpůsobena. Tam, kde v Arábii stačí kopnout kristusky do rohu, je v Astaně šatna, lavičky, a hromada polic, kam si může zmatený turista odložit svou zimní goretexovou obuv, případně domorodý věřící válenky.

V národním muzeu se zouvat netřeba, ale je tady alespoň šatna, což je dobrým zvykem téměř všech veřejných budov, které jsme navštívili. Je tak možné prohlídku absolvovat bez šál, čepic, bund, kabátů a dalšího nezbytného vybavení, které jsme si sem přivezli, v očekávání dvacetistupňových mrazů. Ty se sice nekonají, je jenom lehce pod nulou, ale i tak jsme za teplejší oblečení rádi.

Na okraji města, v původní panelákové čtvrti, asi tam, co kdysi stávala Akmola, předchůdkyně dnešní Astany, jdeme "dobýt" dvě únikové místnosti. Tento trend dorazil až sem, tak jdeme vyzkoušet, jak jsou tady připraveni na nerusky mluvící turisty. Ukázalo se, že dobře - Jurij, místní rodák, podle jména a vzezření asi Rus, totiž mluví obstojně česky. A to je nejdůležitější. Anglicky mluví samozřejmě taky, i když na nějaké zádrhely, zejména v jednom, velmi těžkém pokoji, jsme stejně narazili.

Druhý den je ve znamení nákupů a válení se na pláži. Na Sibiři v listopadu je to logické - v Astaně totiž mají obchoďák Khan Shatyr s krytou pláží, pískem z Malediv, barem, koktejly... co víc chtít. Nejdřív mi problesklo hlavou, že takovouhle vychytávku nemají ani v Dubaji. A pak mi to došlo. Tam to asi nedává moc smysl. Tady zase nemají kryté sjezdovky. Ve stejném obchoďáku je i oddělení videoher, Dinopark, nepřeberné množství restaurací a obchodů a dokonce atrakce z nejzajímavějších, volný pád. Pod střechou. Před Khan Shatyrem, obchoďákem ve tvaru stanu - největšího stanu na světě, se nachází slavný nápis "I love Astana". Ani my ho nenecháváme bez povšimnutí, ale raději místo plavek k pobavení místní policie předstírám, pro pobavení místních metařů, Babu Jagu.

Na město se můžeme podívat z několika vyhlídek. První z nich je věž Bajterek, nejcentrovatější centrum města. Asi povinnost pro každého návštěvníka města. Nižší je vítězný oblouk, postavený před několika lety na počest výročí osamostatnění Kazachstánu. Výhled nic moc, čtvrť kolem se totiž zatím staví. Další dobrou šanci prohlédnout a vyfotit si město z nadhledu, je fungl nové ruské kolo v zábavním komplexu Ailand (dříve Duman). Sice žádná láce, ale nic, co by našince položilo, jízdné kolem stovky. Nejlepší výhled, a i nejvyšší, je ale stejně z okna našeho apartmánu ve 37. patře. Na věž Bajterek koukáme dolů, kromě několika podobně vysokých mrakodrapů v okolí máme celé město na dlani. Za dobré viditelnosti vidíme i širou step, která se táhne stovky kilometrů a začíná hned za Khan Shatyrem.

Restaurace v Astaně mají "isté kultúrne špecifiká". Ač tady všichni mluví rusky, tedy umí rusky, ikdyž většinou mezi sebou mluví kazašsky, ne vždy se na ruskojazyčného návštěvníka myslí. To, že tady s angličtinou narážíme, nás nepřekvapuje, ale menu pouze v kazaštině nepotěší. Příště zkusíme jinou reštyku... 90% restaurací je tady v obchodních centrech, ty jsou celkem levné, naopak restaurace na ulici jsou stejně drahé jako u nás, možná i lehce dražší, a pro místní vůbec žádná láce. I úroveň a hlavně rychlost servisu výrazně pokulhává, zřejmě se tady nevyučuje obor kuchař-číšník.

Poslední den nás čekají místní lázně, striktně oddělené pro muže a ženy. Žádný západní wellness, spíš takový sovětský styl pro tvrdé chlapy (v ženské části jsme nebyli, nemůžeme soudit). Přehřáté sauny, studené bazény, jalovcové větve, kbelík s ledovou vodou na obrtlíku místo sprchy pro ty největší tvrďáky. Ruská sauna tak horká, že by utekl i otrlý Fin. My jsme teda utíkali taky.

Vzhledem k vzdálenosti asi tak tří měsíců jízdy koňmo od nejbližšího moře jsme nečekali poměrně solidní akvárium, které Astana taky nabízí. Pro místní naprostá pecka, pro nás, co jsme už pár moří viděli, to ale taky rozhodně nebylo zklamání. Vedle akvária je ještě akvapark a Jungle, což je zřejmě cosi na způsob Dinoparku, ale čas na detailní průzkum nebyl.

Musíme se totiž vrátit na náš luxusní byteček, sice spartánsky zařízený, zato tak velký, že se v něm - bez přehánění - občas ztrácíme. Pak ještě najít taxík, což se ukázalo jako větší problém, než na co jsme zvyklí. Obvykle totiž stačí postavit se na nějaké vhodné širší místo k vozovce, a do minuty sedíte a vezete se k cíli. Systém černých (nikoliv podle barvy laku) taxíků tady funguje skvěle, a skvěle doplňuje autobusovou MHD. Při čtyřech lidech je i cena lidová, je celkem prašť jako uhoď, jestli platíme 90 tenge (6 korun) za lístek na bus, nebo 500 tenge (35 korun) za jízdu taxíkem ve čtyřech lidech.

Teď ale dlouho nic, tak jdeme vyzkoušet taxíky na štaflu před obchodním domem, kam jsme několikrát vyráželi na nákupy potravin, zejména teda tekutin (obého druhu). Víme, že taxi na letiště by mělo stát s oficiálním taxíkem 2500-3000 tenge, ale nejsme tady první den a tak jsme si pro jistotu nechali jenom 2000 na černý taxík, tomu by to mělo stačit. Ukazuje se, že to stačí i oficiálnímu taxikáři (byť bez taxametru). Od toho nás sice mělo varovat "Š" v trojúhelníku na skle, které, jak předpokládáme, odpovídá našemu "Z" tj. Začátečník. Šofér se ukázal jako nepříliš zběhlý v odbočování doprava, ale po deseti minutách hádky s řidičem, kterému náš začátečník pocuchal zadní blatník, se znovu vydáváme na plánovanou cestu, na letiště.

Nakonec by se hodilo nějaké krátké shrnutí toho, co si o Astaně myslím. To jsem ale psal minule, a tak se nechci opakovat: zvu Vás k přečtení mého článku o smyslu mrakodrapů uprostřed pustiny.

Autor: Aleš Gill | středa 13.12.2017 9:01 | karma článku: 17,77 | přečteno: 858x

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 15,48 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,60 | Přečteno: 533x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,03 | Přečteno: 3428x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,59 | Přečteno: 214x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (1/2)

Je to pěkných pár let co jsem napsal "Návod na Safari v Tanzánii". A je to už nějaký ten pátek co jsme se vrátili z Keni. Dnes si uděláme takovou malou recenzi rezervací a parků, které Keňa nabízí.

24.1.2024 v 8:02 | Karma: 14,80 | Přečteno: 265x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Výlet do Quseiru a jak se zbavit průvodce

El Quseir nebo prostě jenom Quseir je město na severu egyptské oblasti, kterou české cestovky rády z nějakého důvodu nazývají Marsa Alam. Už dlouho jsem se tam chtěl podívat, jen k tomu nebyla vhodná příležitost. Až teď.

9.1.2024 v 8:09 | Karma: 16,78 | Přečteno: 425x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 4. díl - Ubytování

Máme na to systém. Jedeme si nějaký ten roadtrip, kolem té třetí, kdy už víceméně víme, kam bychom chtěli dojet, koukneme na Booking nebo jiný server, rezervujeme hotel s rozumným poměrem cena/výkon. Jenže tohle v Íránu nejde.

14.12.2023 v 10:21 | Karma: 16,55 | Přečteno: 438x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 3. díl - Půjčení a provoz auta

Autem po Íránu bez auta by to jaksi nešlo. Jasně, asi můžete jezdit z místa na místo taxíkem, nebo si pronajmout auto s řidičem. To nás ale nebaví. My chceme svobodu, půjčit si auto, jezdit na benzínky, parkovat. A hlavně řídit.

30.11.2023 v 8:04 | Karma: 15,08 | Přečteno: 440x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 2. díl - Ceny

Pokud vás zajímá, jaká je cenová hladina v Íránu, za kolik si obstaráte hotel, jídlo, pití nebo litr nafty, je tenhle článek právě pro vás. Některé věci jsou tam extrémě levné, jiné zase atakují evropské ceny.

15.11.2023 v 8:51 | Karma: 21,24 | Přečteno: 603x | Diskuse| Cestování

Autem po Íránu - 1. díl - Měna postavená na hlavu

Už dříve jsem psal článek o divných měnách, Írán je ale ještě o kus dále. Podíváme se na zvlášní místní měnu, u které jsme často ani po deseti dnech používání nevěděli, která bije a kolik máme platit.

31.10.2023 v 8:12 | Karma: 22,05 | Přečteno: 887x | Diskuse| Cestování

5 km egyptského pobřeží - Česká ulice

Kdo jste někdy byli u Rudého moře v Egyptě víte, že je jiné. Jiné než Itálie, Chorvatsko, Řecko nebo Turecko. Kolem pobřeží tam vede jen jedna silnice, a není tam žádné vnitrozemí. A jeden krátký úsek je Mekkou čechů.

21.9.2023 v 8:27 | Karma: 19,59 | Přečteno: 1202x | Diskuse| Cestování

Nejlepší nejhorší země - Írán

Parafrázuji citát anonymního autora: Každá země na světě se v médiích a navenek snaží vypadat lépe, než jaká je. Írán je asi jediná země, která se v médiích tváří strašně, ale v reálu je úplně super.

6.9.2023 v 8:20 | Karma: 17,02 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Faeřané - národ tunelářů

Nerozumějte tomu prosím nijak špatně. Slovo tunelář zde označuje osobu, která staví tunely. A tunelů je tady v porovnání s počtem obyvatel opravdu požehnaně. Cíl místní vlády je totiž propojit všechny hlavní ostrovy silnicemi.

22.8.2023 v 12:10 | Karma: 13,78 | Přečteno: 368x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 14: Místo posledního odpočinku Jamese Bonda

Je to tady. Bez varování. Kdo jste neviděli posledního Jamese Bonda, máte smolíka. Dostane se vám kruté pravdy: James Bond v "posledním" filmu, Není čas zemřít, zemřel. Nakazil se nějakýma potvůrkama a nechal se zastřelit raketou.

3.8.2023 v 8:32 | Karma: 12,82 | Přečteno: 394x | Diskuse| Cestování

Fotoreport - Faerské ostrovy

Přeneste se se mnou na chvíli ze spalujícího horka a žluté spálené trávy do míst, kde je pořád mokro, sem tam se tam vyklube sluníčko, teplota máloky přesahuje 15°C a je tam naprosto všechno zelené.

17.7.2023 v 9:18 | Karma: 22,33 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Můj první let vrtulníkem

Vrtulníky máme spojené se záchranáři, hasiči, zdravotníky, policií, a maximálně si je ještě představíme jako luxusní dopravní prostředky bohatých. Pokud se ale chcete proletět vrtulníkem, nemusíte kvůli tomu spadnout ze skály.

28.6.2023 v 10:38 | Karma: 16,16 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 13: Balmoral, hrad královny Alžběty II.

V kopcích daleko od civilizace, daleko od hlavních silničních tahů, letišť a měst, uprostřed hor a lesů, je hrad Balmoral. Oblíbené místo královny Alžběty, kam se podívali jen vyvolení. Nebo ne?

13.6.2023 v 8:22 | Karma: 15,16 | Přečteno: 395x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 12: Orkneje

Orkneje nejsou úplně neznámým místem, ale spadají spíše do kategorie "učili jsme se, že něco takového existuje, ale pak jsem o tom už nikdy neslyšel". Máte to stejně? Pojďte se tam se mnou podívat.

25.5.2023 v 9:20 | Karma: 18,93 | Přečteno: 476x | Diskuse| Cestování

Návod na ... Petru, nejkrásnější z divů světa

V době nízkonákladových aerolinek máme za humny, sotva tři a půl hodiny letu, nejkrásnější z divů světa. V nejbezpečnější z arabských zemí, Jordánsku, pár hodin cesty od Ammánského nebo Aqabského letiště. Za cenu alpské permice.

10.5.2023 v 8:40 | Karma: 18,10 | Přečteno: 475x | Diskuse| Cestování
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.