Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Darovanému jaguárovi na zuby nehleď

Asi se vám to už stalo. Vyhráli jste jaguára. Tedy Jaguára auto. Model XE. Nestalo? Mě teda taky ne, ale jedné kamarádce ano. Vzali jsme ho na takový menší výlet a trochu ho otestovali - auto za mega a půl neřídíme každý den.

Před odjezdem

Asi bych měl uvést na pravou míru co to znamená "vyhrát Jaguára". Jaguár je "vyhraný" na dva týdny. Denní povolený nájezd je 150 kilometrů. Po rozkopané Praze je to cesta z jednoho konce na druhý a zpět. Vzhledem k tomu, že ho využijeme jenom na prodloužený víkend, pátek až neděle, je to poněkud málo. Výherkyně domlouvá 1500 km. To už jde, byť k původně plánovanému moři se nedostaneme.

Odjezd

Předávka v autosalonu v Průhonicích. Čekal jsem nějaké oficiálnosti, focení, ale konala se "jenom" podpisovačka papírů, prohlídka několika vystavených vozů a pak zběžná předávka a základní informace o řízení. A o tom, že si máme dávat pozor na gumy a ráfky. Rada nad zlato.

Odjíždíme ze salónu, ale už u Lidlu na nájezdu na D1 stavíme - našli jsme vryp ve vnitřním obložení levých zadních dveří - jako by tam někdo dloubal šroubovákem. Voláme, posíláme mailem fotku. O kus dál koukáme na díru v pneumatice, prostě na jednom boku chybí kus gumy... Auto se rozpadá a ještě jsme pořád na dohled autosalónu.

Trasa

Cesta na jih probíhá rychle. Do auta za mega a půl patří nafta za 27, takže stavíme v Dolním Dvořišti. Trasa nás dále vede do Salzburku, kde spíme, rakouskou západní Tunnelstrasse k Bledskému jezeru, kde si zaslouženě dáváme krátký odpočinek (musíme ale rychle pryč, je tady nějaký triatlonový závod a cesta bude zavřená). Cestou do Postojné dostává auto první, ale za to pořádnou koupel. Přepínáme podvozek, řídící jednotku, či co to je, do režimu "voda/led/sníh", a pak zase zpět. Přes Plečnikovu Lublaň a východoslovinský Maribor, jejichž centra jsme si stihli obstojně prochodit pěšky, jsme se vrátili do Rakouska, a po krátké prohlídce centra Štýrského Hradce jsme se další průtrží mračen v Alpách vrátili přes Linec na "budějovickou" a do Průhonic. 1450 km.

Auto

Následující kapitolu píšu z pohledu člověka, který vlastní auto nemá, v Praze ani nechce (od čeho jsou půjčovny) a málokdy řídí cokoliv nad půl miliónu. Ale řídí rád cokoliv se namane. Od Favorita přes různé Škodovky, VWčka, Fordy až po můj oblíbený Nissan Altima, kterým jsme objeli Ameriku. Kdysi jsem měl nějaká krátká svezení se Subaru Impreza WRX s Mercedesem S 550, to byl maximální zážitek. Teď jsem čekal něco podobného...

Exteriér

Auto je hezké, byť by mu jiná barva (červená, "jaguárovská" tmavě zelená) asi slušela víc než bílá. Není ale až nápadně hezké, přesto se po nás občas někdo otočil. Možná proto, že v autě seděly (kromě autora článku s čelem až na záda) tři holky. Možná proto, že se někomu to auto líbilo. Mně hodně vizuálně připomínalo Mustanga - ten je sice hranatější, naše kočka taková umírněnější, se žraločí ploutví a hodně nenápadným spoilerem na víku kufru.

Jízdní vlastnosti a fičurky pro řidiče

Podvozek za sucha i za mokra drží jako přibitý, krásně reaguje na pohyb volantu a je opravdu radost auto řídit. Náhon na zadní by měl doplňovat, v případě potřeby, náhon na přední. Ale nevíme, co se reálně děje - prostě to funguje a smykem žádného druhu auto nehrozí. Módy provozu jsou celkem čtyři: závodní, normální, výše zmíněný "voda/led/sníh" a pak eco. To není nějaký plíživý mód s řazením u 1000 otáček za minutu, ale taková úspora energie jinde, na maximální dojezd. Vypne vám klimu, vyhřívání sedaček... prostě se vám snaží pomoci dojet k benzínce.

Poměrně hezky se choval asistent jízdy v pruhu, v podstatě se přejezd pruhu bez blinkru blížil přejezdu pruhu ze speciální "hrbolaté barvy" jaké se občas dělají na modernizovaných úsecích cest. Trochu mi to připomínalo vibrace volantu na XBoxu, nicméně bylo to poměrně realistické. Další dobrá vychytávka byly automatické stěrače, které ve všech autech které jsem dosud řídil, byly spíše k vzteku. Tady ne, fungovaly téměř přesně tak, jako bych je ovládal ručně.

Fičury, jako bezklíčkové startování, elektrické otevírání a zavírání kufru a podobně, považuju spíš za výstřelky než něco praktického. V případě toho kufru je to naopak spíš nepraktické. Řazení v podobě otočného voliče není špatné, ale vyžaduje to minimálně prvních několik tisíc kilometrů letmý pohled na volič, a to mi nepřijde úplně ideální. Podobně je na tom ovládání větrání - abych si musel pro ofuk předního skla od páry "dojít" do menu dotykové obrazovky, taky není úplně šťastné. Klasicky mě štval start/stop.

S výjimkou několika kilometrů po osvětleném Salzburku jsme nevyzkoušeli jízdu po tmě, takže těžko hodnotit světlomety.

Pohodlí a prostor pro posádku

Místa není nazbyt v žádném směru. Sedadla nejsou o nic moc pohodlnější než v Oktávce, víc vedou, ale je to vykoupené tím, že jsou prostě užší. Středový tunel je tedy poměrně široký, což pak poskytuje dobrý výhled pro posádku vzadu. Nad hlavami vzadu, ale i vepředu, je místa pomálu. Dozadu se nenastupuje úplně nejlépe, předpokládá se, že majitel bude spíš řidič než pasažér a zadní sedačky tak budou spíše prázdné.

Pozitivní jsou prostory na odkládání věcí jak ve dveřích, tak ve středovém panelu, v opěrce, prostě není problém si odložit cokoliv kamkoliv. Ocenil bych USB na palubovce, to je ale pouze v loketní opěrce, spolu se zásuvkou na 12V (druhá je pak vzadu pro posádku).

Kufr neoslní, přístup, jako to v sedanech bývá, není nejlepší a pořád jsme museli něco vyndávat abychom se dostali k něčemu dalšímu. A to jsme jeli čtyři na víkend, řečeno - mě přirozenější - leteckou terminologií, jen s palubním zavazadlem. A pár kabelkama. A chladícím boxem.

Jak to jede

Jede to. Žádný sporťák, stejně jako základní verze Mustangů, to není, tady si opět kočka a koník podávají ruce. Ke zmiňované Impreze to má daleko. Čekal jsem, že zašlápnu plyn a auto vystřelí dopředu. Nevystřelí. Není to sice žádná chcíplotina, ale stoosmdesátikoňový dvoulitr s dvoutunovým, plně naloženým autem, žádné zázraky nedělá. Na prázdném parkovišti před salzburským výstavištěm jsem s prázdným autem zkoušel na převodovce režim Sport (v normálním, nezávodním režimu) a tam se jízdní dynamika trochu posunula. Ale pořád je Impreza někde jinde, spíš jsem měl pocit jako v "eresu" od Škodovky.

"Rezymé"

Kdybych to měl shrnout... tak to nebude jednoduché. Nevidím jasnou cílovou skupinu. Pro manažera to úplně není. Je to poměrně fajn auto na dlouhé trasy po kvalitních cestách. Tam ale bude limitující nic moc kufr. Tvrdý podvozek asi není ideální do města a na český venkov. Za volantem si představím dobře vydělávajícího mladíka, třeba fotbalistu, nebo prostě jenom někoho, kdo na to má a chce auto, které drží jako přibité a nenechá ho na kluzké vozovce ve štychu. A o tom to (asi) je.

Autor: Aleš Gill | úterý 11.7.2017 15:01 | karma článku: 16,42 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,52 | Přečteno: 477x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,61 | Přečteno: 542x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 245
  • Celková karma 17,59
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky