Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dovolená za volantem?

Většina národa bere cestu na dovolenou autem jako nutné zlo. Kdyby s sebou neměli tunu věcí, raději by letěli. Já to mám naopak, letím někam, kde se dobře řídí. Tam sednu za volant a jedu. Klidně od rána do večera. 7 dní v týdnu.

V Evropě to málokdo chápe, ale mě prostě baví řízení, je to pro mě koníček. Auto nevlastním, ani nechci, služební nemám. Řídím pro radost z řízení, kochám se krajinou, a hodiny ubíhají. Ideální pak je neřídit u nás v Evropě, a neřídit na dálnicích. Z cesty do Brna má asi radost málo kdo, ani cesta po A6 do Frankfurtu není o moc větší povyražení.

Je u nás, podle počtu diskutérů různých automobilistických fór a fanoušků různých značek, nemalá obec fanoušků aut. Dlouhá léta jsem měl za to, že fanoušci aut je mají, opéčovávají a vylepšují proto, aby se jim s nimi lépe jezdilo, aby si cestu víc užili, aby měli jistotu, že dojedou. Ale není to tak - čím jsem starší, tím víc chápu, že mají rádi auto pro auto, jako sběratelský předmět, kus historie, který se, byť včera nový, stává zítra veteránem.

Mnohem víc než fanoušci aut jsou nám, úzké skupině fanoušků jízdy autem, podobní třeba horolezci. Mají touhu lézt, vylézt někam, riskují u toho život, baví je to, myslí na svůj koníček kudy chodí a když zrovna nikam nelezou, tak se na příští cestu připravují. Já to mám naprosto stejně. Mám touhu vybírat zatáčky v Coloradských lesích, projet si transamerickou dálnici, o život jde kolikrát taky (ikdyž ne tak často, jako u nás v přeplněné Evropě), taky mě to baví, občas se mi o cestě někam i zdá, a když zrovna nikam nejedu, tak příští cesty alespoň plánuju prstem po mapě.

Jsou na světě místa, kde je stále ještě řízení zábava. Napadá mě třeba Nový Zéland. Perfektní silniční síť, málo obyvatel, málo aut. A nádherná krajina jako bonus. Nebo Kanada - tam jsme se byli podívat vloni. Zajímavou zkušenost jsme minulý rok měli s Alešem Klonem na cestě do Afriky. Po vzoru trabantistů kolem Dana Přibáně jsme naprosto marným autem koupeným za cenu šrotu, po pár opravách, dojeli do malijského Bamaka. Projekt jsme nazvali "Favoritem do Afriky" a díky pomoci fanoušků a sponzorů jsme vybrali dost na benzín a letenky zpátky, a mohli se tak účastnit rally Budapešť-Bamako. A překvapivě jsme tam potkali podobné blázny. Třeba Srba, co jezdí každý rok. Švédy s nádherným Fordem Falcon. Slovince natěsnané v Renaultu 4, o dobrých 15 let starším, než náš Favorit. A nemohl chybět ani ten Traboš...

Nebylo to ale řízení, které by nám přineslo zvlášť velkou radost. Pár lidí se mě ptalo, jestli bych to jel znova. Možná. Ale už ne Favoritem. Každopádně toho ale nelitujeme. Poznali jsme pár super lidí, bez kterých bychom nedojeli, nebo by nedojel Favorit. Viděli jsme Saharu "zespodu", z jihu, a to se moc lidem nestává, málokdo se vydá dál než do Egypta, Tuniska nebo Maroka. Teď by to ale chtělo něco jiného. Pěkné cesty, dálavy, nějaký šílený cíl.

Aleš Klon, můj africký parťák, ten cíl našel. Šílený cíl. V motoristickém časopise našel článek party tří lidí, kteří si upravili větší kombík nebo malou dodávku, už nevím, a po osmihodinových směnách se za jízdy střídali. Osm hodin řízení, osm hodin navigace/spolujezdcování, a osm hodin spánku. Na matraci v kufru. Tímhle stylem doslova objeli Spojené Státy. Alespoň nakoukli do všech 48 států, s výjimkou odříznuté Aljašky a zámořské Havaje. To vše za něco přes 4 dny. Cca 10500 kilometrů.

Vybavte si naše cesty a představte si, kolik tak můžete za den ujet. Do Ženevy nebo do Paříže je to z Prahy tisíc kilometrů. Do Splitu taky tisíc. Plus mínus. Mám to naježděné, je to tak optimum, kolik se dá za den ujet, pak už toho máte plné kecky. A teď si představte, že jedete 2500 kilometrů denně. Denně! Týden. Průměr přes sto za hodinu. Zastávky jenom na benzín, ideálně synchronizovat s výměnou řidičů. Pod sedadlem připravený bažant, a v kufru toustový chleba a krájená vysočina...

První náš plán byl, že to zkusíme. Ve dvou to ale úplně nejde, třetího blázna nemáme, a tak to prostě nedáme za čtyři dny, ale za týden - mysleli jsme si. Pak jsme si to jeli vyzkoušet. Do Pobaltí. Pobaltí je kromě snad Skandinávie, kde jsem dosud nebyl, jediný region v Evropě, kde se hlavní silniční síť podobá většině USA. Malý provoz, málo obcí, cesta krásně ubíhá. A tak jsme v sobotu ráno vyrazili z Karviné s tím, že do půlnoci musíme dojet do Tallinu, tam se otočit, a do osmé večerní být zase v Karviné. Za dva dny ujet cca 3000 kilometrů. Tolik bychom potřebovali ujet, abychom náš "americký sen" stihli za týden.

Nestihneme to. Návrat zpět už byl za hranicí tolerance únavy. Jeden klimbal na sedadle spolujezdce, druhý se snažil neklimbat za volantem. Krize. Plán pro USA byl jet ve dne, a spát jenom každou druhou noc. A nebyl to dobrý plán. Takže jsme naši "dovolenou za volantem" natáhli na dva týdny, a budeme tak mít čas udělat si i nějaké zastávky, nebudeme se muset držet striktně nejkratší trasy z bodu A do bodu B, ale můžeme jet "kolečko", které nám značně ušetří poplatky za půjčení auta. Budeme mít víc času točit, fotit, a snad se najde i čas napsat nějaký článek na iDnes. Vyrážíme v sobotu z Chicaga, takže příští článek se nejspíš bude ve fučíkovském stylu jmenovat "Reportáž psaná za volantem".

Držte nám palce.

Autor: Aleš Gill | středa 2.3.2016 8:13 | karma článku: 17,36 | přečteno: 896x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,52 | Přečteno: 475x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,61 | Přečteno: 541x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 245
  • Celková karma 17,59
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky