Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
DP

Diky za zajimave postrehy ohledne vyskove nemoci. Ja mam dojem, ze hodne zavisi na telesne predispozici jedince, behem meho pobytu ve velkych vyskach jsem si vsimnul, ze jsou lide, kteri to snasi lip a zase ti, co to snasi hur. Videl jsem tri pripady, kdy vyskova nemoc postihla tak zavazne, ze dotycny potreboval akutni pomoc, treba v mestecku Putre (sever Chile , narodni park Lauca) museli jednu mladou zenu nasadit do specialni sanitky s kyslikem a vezt ji dolu do nemocnice v Arica. Muj prvni "vyskovy" pobyt byl v roce 1976 v Mexico City, tam jsem se ale rychle aklimatizoval. Dalsi byl v breznu roku 1981 - prilet letadlem z "niziny" do nejvyse polozeneho mezinarodniho letiste na svete - El Alto v Bolivii (4100m nad morem), po vystupu z letadla se mi trochu motala hlava, ale jinak v pohode, po sestoupeni dolu do La Paz kde jsem bydlel u zname mi jeji maminka udela silne "Mate de Coca", coz me sice trosku "zfetovalo" ale zrejme to pomohlo zabranit postizeni vyskovou nemoci, jenom sem mel prvni dva dny dost potize vyjit do schodu a vysokych svahu. Nejvetsich cestovnich vysek jsem dosahl pri ceste autobusem z La Paz (Bolivie) do Putre (Chile)- tam jeden usek 5000m nad morem a pak z Cusco do Puno v Peru, tam autobus taky prekonava vysku 5000 m. V obou pripadech meli ridici v autobusech po ruce kyslikove lahve, pro pripad, ze by nekdo vyskovou nemoci akutne onemocnel, ale nastesti byli jiste uz vsichni cestujici aklimatizovani tak nebyly problemy. Ja mel tedy stesti, krome trocha motani hlavy pri vystupu z letadla na letisti El Alto a pak dusnosti v Cuzco, jsem problemy ve vyskach nemel, ale podle toho, co jsem videl, silne doporucuji vsem kteri se do velkych vysek vydaji, davat si pozor a nepodcenovat to.

0 0
možnosti
Foto

A10l44e45š 63G36i73l36l

23. 2. 2021 10:18

My jsme se do Chile vraceli cestou, kterou jste popsal, autobusem, a v Arice jsme si půjčili auto a jeli spát nahoru do Putre, abychom "nepřišli o aklimatizaci", protože další den den jsme taky jeli do NP Lauca.

0 0
možnosti
  • Počet článků 245
  • Celková karma 16,98
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky