jen za 49 Kč/3 měsíce

Poslední pandy v Číně aneb jak nás odřízly letní povodně

Po návštěvě u pand velkých v ZOO v mexickém hlavním městě jsme měli jasno: do plánů naší chystané cesty po Číně přidáme návštěvu oblasti, kde panda velká žije, posledních míst na světě, kde toto vysloveně roztomilé zvíře žije ve svém přirozeném prostředí. V létě 2013 jsme tedy, s pomocí ruských letadel v tradičních barvách, tj. se srpem a kladivem na trupu, přes Moskvu přistáli v Pekingu.

V Chengdu mají pandy všech velikostíAleš Gill

Velká čínská zeď, smog, olympijský komplex, terakotová armáda, to všechno stojí za vidění, ale o tom snad jindy. Vzdálenosti se v Číně zkracují - dálnice se staví překotným tempem, z vlaku vidíte jeřáby, mosty, tunely, rychlosti stoupají, přesto jsou stále v Číně místa, kam se dá dostat jen komplikovaně. Informací o jízdních řádech autobusů, pokud nemáte znalosti čínštiny, mnoho nenajdete. Vygooglovat tak spojení z města Xian do oblasti Jiuzhaigou není nemožné, ale informace se většinou opírá o příspěvky předchozích cestovatelů na různých anglicky psaných fórech. Nejkratší cesta, pokud by všechno správně navazovalo, by nám tak trvala 24 hodin - noc ve vlaku a další den v autobusu. Rozhodli jsme se tedy letět.

Samotný let byl zážitek, už vlastně cesta na letiště stála za to. Náš taxikář si to metelil, přestože byla tma a malý provoz, směrem k letišti tak rychle, že jsme měli seriózně strach. Jednou jsme se málem srazili s jiným autem, trocha troubení, málem jsme srazili chodce. Ale nakonec vše dobře dopadlo.

Už z paluby letadla bylo jasné, že stavět letiště v terénu tří až čtyřtisícových hor muselo být přinejmenším obtížné. Letiště u města Songpan, pojmenované po přilehlých národních parcích Jiuzhai-Huanglong Airport, totiž leží v nadmořské výšce 3448 metrů nad mořem, což ho řadí na desátou příčku mezi nejvýše položenými letišti světa. Nadmořská výška doslova bere dech.

Kvůli komplikované poloze je taky letiště postaveno nikoliv pod horami (jako např. letiště v Popradu), ale na úrovni jejich vrcholků, na nevelké náhorní plošině. Skutečně zajímavé místo. Vystoupíte z letadla, a nejednou žádné hory nevidíte. Jak již název letiště naznačuje, obsluhuje dva národní parky, a pak také dvě nedaleká města - bližší Songpan (pár desítek kilometrů), a odlehlejší Jiuzhaigou, cca 100 kilometrů vzdálené. Pokud bych se vrátil k příměru s Popradem, je to něco jako pojmenovat popradské letiště "Žilina-Prešov Airport".

Ale abych se vrátil k tématu. Tyto hory v provincii Sečuán nedaleko hranic s Tibetem jsou domovem posledních pand velkých na světě, které ještě žijí v přirozeném prostředí. Po přesunu do "vesnice střediskové", Jiuzhaigou Kou, což je od letiště cca 80 kilometrů vzdálená osada při vstupu do národního parku Jiuzhaigou, o kterém bude příští článek, jsme rychle našli hotel (mimochodem jeden z nejlepších v poměru cena/výkon - pokoj za cca 300 Kč/noc, velmi slušný, dokonce s počítačem na pokoji!

V parku samotném, a v přilehlých horách, by podle infocentra mělo žít posledních cca sedm set pand. Zvíře, které je přímo symbolem ohrožených zvířat, je opravdu na prahu vyhubení. Čínská vláda, ať si o ní myslíme cokoliv, si je dobře tohoto faktu vědoma a opravdu to vypadá, že se snaží zkázu zvrátit. Nejen díky pandám, ale také kvůli nim, je celá oblast vyhledávaným cílem zejména Čínských turistů. Evropanů/Američanů jsme viděli opravdu poskrovnu.

Na základě map výskytu pand a jejich počtu nám začalo být jasné, že vidět pandu v přírodě je téměř nemožné. Co čert nechtěl, náš pobyt se díky povodním (možná si na ně vzpomínáte, prý o nich informovaly i naše televize), protáhl z původních dvou dní v této oblasti na čtyři. Nakonec jsem tomu rád. Měli jsme alespoň možnost si prochodit národní park a přilehlé hory. Ušli jsme dobrých padesát kilometrů. Řeknete si - kapka v moři, a je tomu tak. Pandy jsme sice neviděli, ale měli jsme dobrý pocit, že jsme udělali maximum.

Povodně se nás sice nedotkly přímo, v podstatě téměř nepršelo, ale z hor jsme se museli nějak dostat. Původně plánovaný autobus do Chengdu nejezdil. Autobusy v podstatě nejezdily nikam. Řeky v nížinách byly rozvodněné, mosty zaplavené nebo s narušenou statikou. Taxikáři jet taky nechtěli, ikdyž jsme byli ochotni nabídnout poměrné vysokou částku. Sečuánské hory se proměnily v ostrov. Našel se jenom jeden mladík, který se slovy "nějak to dopadne" (překládala nám recepční hotelu) tvrdil, že to nějak projede. Starým Peugeotem. Ne, díky, už jsme se rozhodli.

Jediná spojnice se světem je tedy naše staré známe letiště Jiuzhai-Huanglong. Okamžitě, jakmile jsme se o problému dověděli (a zavrhli všechny pozemní možnosti) jsme usedli k počítači a jali se kupovat letenky. Jenže - letenky na vnitrostátní lety v Číně koupit přes Pelikána nebo Letušku prostě není snadné. Není to nemožné, jenom rychlost nečínských webů za velkým čínským firewallem se rovná devadesátým letům u nás. Prostě za trest. Nezbylo než oslovit spřátelené letecké nadšence, kteří pomohli najít trasu pryč, a poradili čínský server, přes který se dá nakupovat v angličtině a zahraniční kartou. Chceme do Chengdu, ale evidentně nejsme první se stejným plánem, a tak je tahle linka šíleně přestřelená. Zpět do Xianu, to bychom si moc nepomohli a nabourali náš další plán. Chongqing - poměrně neznámé městečko uprostřed Číny (nějakých 10 miliónů obyvatel), je s Chengdu spojeno rychlovlakem, a dá se tam doletět za rozumnou cenu. Bereme.

Čtyři dny v nádherných horách uplynuly jako voda, pandu jsme, jak jsem už psal, neviděli ani jednu, ale není všem dnům konec. Odlétáme do Chongqingu, kde přesedáme na rychlovlak, a posledních 450 kilometrů přejíždíme vlakem.

Další den ráno nás čeká výlet do Pandí rezervace. Myslím, že je v Číně ještě jedna nebo dvě menší, ale tahle je rozhodně nejznámější a největší. Odsud pochází většina pand, které se nacházejí v evropských a amerických zahradách. V podstatě se jedná taky o ZOO, jenom tady mají místo tygrů, slonů a medvědů... pandy. Pandy velké a pandy červené. Sem tam nějaká voliéra s ptáky, ale hlavně pandy. Nejdřív jsme měli trochu strach, žádné jsme nemohli najít. Pak se ale situace zlepšila, a díky včasnému příchodu jsme je měli jenom pro sebe. Za skly nebo příkopy, ale téměr na dosah. Mají tady chovné stanice, školky, inkubátory, nemocnici, různé výběhy společné i samotky, všechno pro to, aby se pandám dobře dařilo.

Za tučný peníz (řádově tisíce korun) se můžete s pandou vyfotit (bez plotů), a za ještě tučnější dostanete fotku s pandím mládětem v náručí. Trošku moc komerční, nic pro nás, ale jsme ochotni to pochopit - peníze jdou na dobrou věc. Záchrana symbolu organizací pro ochranu zvířat musí být sama zachráněna.

Pokud máte možnost vydat se do některé z evropských ZOO (které krásně ve svém článku popsal Martin Čermák), ve které pandy velké mají, nebo přímo do Číny, udělejte to. Vemte svoje děti. Vidět pandy velké byl asi nejlepší zážitek z celé Číny, nejenom pro mě, ale i pro ostatní tři členy naší výpravy. Větší, než Velká čínská zeď. Větší, než přehrada Tři soutěsky. Neváhejte. Chci být optimistou, ale jestli se další generaci ještě poštěstí vidět tyhle nádherné tvory, je ve hvězdách.

Autor: Aleš Gill | úterý 18.2.2014 16:07 | karma článku: 11,71 | přečteno: 536x

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 503x | Diskuse| Cestování

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,63 | Přečteno: 558x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 326x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3436x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 220x | Diskuse| Cestování

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Oslavili nejdéle trvající manželství v Německu, dohromady jim je 200 let

18. května 2024  15:22

Manželský pár ze západního Německa oslavil 80. výročí svatby. Stal se tak nejdéle sezdaným párem v...

Gruzie je podbřišek Ruska. Ale hru o ni už částečně prohrálo, říká expert

18. května 2024  15:04

Podcast Gruzie se potácí mezi Ruskem a Západem. Parlament v úterý přijal zákon o zahraničním vlivu, který...

Střet vlaku s člověkem zastavil provoz na trati mezi Olomoucí a Prostějovem

18. května 2024  14:31,  aktualizováno  14:59

Na trati mezi Olomoucí a Prostějovem srazil po sobotním poledni vlak člověka. Provoz na trati mezi...

Střelec na Fica jde do vazby. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný

18. května 2024  11:09,  aktualizováno  14:44

Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.