Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý "Dakar" startuje

Rally Dakar je pro fandy motorsportu jedna z událostí roku, to je bez debat. Hezky se na to dívá, ale je to něco jako Formule 1. Něco vzdáleného, něco nedostupného. Bez podpory automobilky nebo silného finančního zázemí si o účasti můžeme nechat jenom zdát. Nebo ne?

Každoročně, už deset let, pořádá parta Maďarů vlastní Dakar. Menší, pro normální lidi, s normálními auty. Bez televizních štábů, bez vrtulníků, bez kamer a bez velké publicity, vyráží rok co rok z Budapešti na dvoutýdenní maraton kolem západní části Sahary, do malijského Bamaka, případně do jiných cílů v okolních zemích, pokud je bezpečnostní situace v Mali zrovna nestabilní.

A na účast v takovém závodě nejsou třeba milióny. Pokud máte auto, můžete za nezapomenutelný zážitek zaplatit řekněme sto tisíc celkem - za dva lidi, řidiče a navigátora. A na to se dá našetřit. Pokud auto nemáte, musíte si nějaké sehnat. Pokud chcete brát závod vážně, je fajn sehnat si čtyřkolku, nějaký ten Landrover, Jeep, nebo alespoň Ladu Nivu. Dát auto dohromady sice stojí peníze, ale pořád se jedná o řádově nižší částky než v případě Dakaru.

Pokud ale nechcete závodit, trmácet se dunami a riskovat, protože i u Rally Budapešt-Bamako může jít o život, můžete se účastnit nezávodní kategorie. Vzít normální auto, vyspravit oktávku, naleštit hjondé, a jet si svým tempem. Po okreskách místo dun, po asfaltu místo udusaných pist, po mostech místo brodů.

A pokud nechcete svého plechového miláčka trápit, můžete to udělat jako my. Koupit starou rachotinu, dát ji trochu do pucu, na střechu plácnout dálková světla, abyste se mohli cítit drsňácky, a třeba i vám pořadatelé odpustí startovné. A třeba taky ne. Ale je škoda to nezkusit. Koukat celý život na rally v televizi a jednou za uherský rok vyrazit na erzetu Barumky je pro nás málo. Pro nás, kteří pofrčíme Afrikou v bílém Favoritu, vykoupeném za sto euro těsně před jeho poslední cestou, cestou na porážku.

Závod má svá pravidla, své vítěze, ale mezi těmi, kteří dojedou do cíle, není poražených. Pravidla jsou dlouhá a komplikovaná, pro nás nadšence ale nejsou až tak důležitá. Hlavní pravidlo je dojet na start v Budapešti, a pak protnout pomyslnou pásku v Bamaku. A to je náš cíl. Jeden z cílů. Dalším je natočit o celém závodě krátký film. A udělat radost dětem v nějaké škole nebo nemocnici - dostali jsme od jednoho z fanoušků pytel plyšáků, a třeba i někomu pomoci přímo autem, které chceme v cíli nechat.

Letos se závodu účastní na dvě stovky posádek ze třiceti zemí. Říká se, že je to největší amatérská rally světa. A dost možná to tak i bude. Nejvíc je samozřejmě Maďarů, ale i pod českou vlajkou pojedou tři týmy, mezi nimi ten náš. A další pod slovenskou. Polskou. Ruskou. Americkou. Pojedou šílenci, šílenci v nejlepším slova smyslu, s americkým školním autobusem. S hasičským vozem. A to jsou jen ti, o kterých víme. Jaká vozítka se nakonec představí 16. ledna na startu můžeme jenom tušit.

Abyste mohli reprezentovat svou vlast, obvykle musíte být v něčem nejlepší. Nebo alespoň lepší, než tisíce dalších. A my nejlepší rozhodně nejsme. Máme zkušenosti s řízením a navigací, ale ani jeden z nás není mechanik. Říkali nám, že stačí chtít. Vyvěsit na auto českou vlajku, a předvést co nejlepší výkon. Dojet do cíle. A proto jsme se začali připravovat už před rokem. Založili jsme webové stránky, sbírali fanoušky na Facebooku, koupili postaršího Favorita, a začali na něm pracovat. Auto za dva a půl tisíce nebylo v ideálním stavu. Pořád bylo třeba něco opravovat. Ale našli jsme šikovné mechaniky, kteří s námi jsou na jedné vlně. Další fanoušci nám pomohli finančně. Podpořilo nás i několik firem.

Dostali jsme třeba i kameru, a tak se zrodil nápad natočit krátký film. Nejsme si jistí, jak na tom budeme s časem, přecijen musíme najet přes pět stovek kilometrů denně. Máme ale kameru, stativ, držák do auta, a to je tak všechno. Minimum zkušeností. Já, byť z pozice navigátora, jsem se pasoval do role režiséra filmu a kameramana v jedné osobě. Měl jsem neuvěřitelné štěstí, že se mi před Vánoci podařilo za malý peníz dostat na Fuerteventuru, ostrov u afrických břehů s podobnými podmínkami, které nás čekají na Sahaře.

A tak, byť ještě bez stativu a držáku, jenom z ruky, jsem kameru otestoval a sestříhal krátký film pro naše fanoušky jako dárek k Vánocům. Třeba se vám taky bude líbit. Tak pojeďte s námi. Teď na Fuerteventuru, v pátek do Afriky. Můžete se stát součástí týmu! Pokud se vám náš projekt líbí a chtěli byste finančně pomoci, počkejte si na konec videa, nebo se podívejte na náš web. Start je už 16. ledna!

www.favoritemdoafriky.czwww.facebook.com/favoritemdoafriky

Autor: Aleš Gill | úterý 13.1.2015 8:01 | karma článku: 11,74 | přečteno: 1021x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,52 | Přečteno: 477x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,61 | Přečteno: 542x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 318x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 245
  • Celková karma 17,59
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky