Výlet do Quseiru a jak se zbavit průvodce

El Quseir nebo prostě jenom Quseir je město na severu egyptské oblasti, kterou české cestovky rády z nějakého důvodu nazývají Marsa Alam. Už dlouho jsem se tam chtěl podívat, jen k tomu nebyla vhodná příležitost. Až teď.

Našim cílem v Egyptě, je, bylo a bude primárně potápění. Kdybych se nepotápěl, asi bych volil jiné destinace. Nicméně pro našince je potápění v Egyptě pořád cenově nejdostupnější a podmořský svět je tam docela zajímavý, a tak jsem se na podzim roku 2023 zase ocitl "v Marsa Alam".

Marsa Alam, už jsem o něm dříve napsal článek, je město asi 70 kilometrů jižně od stejnojmenného letiště a je takovým v podstatě logickým centrem oblasti, ve které kromě hotelových resortů prakticky vůbec nic není.

Resorty se táhnou podél pobřeží asi 250 kilometrů a celá oblast by se dala rozdělit do tří částí:

Jižní, cca 120 kilometrů táhnoucích se od města Marsa Alam po poslední hotely. Pak už je jenom poušť, letiště Berenice, toho času využívané armádou, nicméně byly tady plány na turistický provoz. Kdybyste chtěli ještě dál, narazíte na městečka Šalatín a Halajb, a pak už dojedete na hranice se Súdánem.

Střední část, cca 70 kilometrů, nabitá hotely v rychlém sledu, se nachází severně od města Marsa Alam po letiště Marsa Alam, které bylo postaveno přibližně najednou s turistickým rádobyměstem Port Galib, což je takové společenství několika hotelů a nedostavěného přístavu, které si hraje na město a kam se vozí turisti na výlety za nákupy.

No a pak severní část, cca 70 kilometrů severně od letiště po město Quseir. Možná ještě pár (desítek) kilometrů dál. Pak už začíná podobně velká oblast, kterou české cestovky označují jednoduchým názvem "Hurgada".

Město Quseir je takovým logickým centrem celé této oblasti, tedy mělo by být, jenže není. Je sice výspou civilizace široko daleko s tisíciletou historií (byl tu přístav už za dob stavitelů pyramid), jenže je jaksi na okraji zájmu cestovek. A tedy i turistů. Můžete jet do Marsa Alam nebo do Hurgády. Co na tom, že vlastně budete bydlet v hotelu 5 km od Quseiru, papírově jste ve 130 kilometrů vzdálené Marsa Alam. Je to jako by americké cestovky prodávaly zájezdy do Slavkovka u Brna, ale říkaly tomu Ostrava. Logiku v tom nevidím.

No a právě tenhle Quseir jsme se rozhodli navštívit. Půjčit si auto v Marse není úplně nemožné, ale na jednodenní výlet to prostě nedává smysl. A tak pojedeme taxíkem. Hotel nabízí taxi za 80€, nebo 25€/os. To nám, ve dvou lidech, dává větší smysl. Tenhle tarif má přesně daný odjezd ve dvě hodiny odpoledne, to nám nevadí, pojedeme tedy s nějakou organizovanou skupinou, na místě asi dostaneme na dvě hodiny rozchod a pak se zase sejdeme u autobusu a pojede se na večeři na hotel.

Jenže on nikdo jiný nejel. Jedeme ve dvou. Místo autobusu nás čeká auto. Řidič nemluví skoro vůbec anglicky, což chápeme. Asi za hodinu dvacet nás vyhazuje na nábřeží v Quseiru. Tam si nás odchytává "průvodce". To jsme vůbec nečekali a protože to je první taková naše "neorganizovaně organizovaná" aktivita v Egyptě, nevíme, co si s ním počít. Jeho angličtina je na úrovni "This grosse market, this kleine market". Zavedl nás do mešity, kam bychom se podívali stejně, a provedl nás starým, toho času opuštěným centrem, které bychom si prošli stejně. Něco u toho drmolil. Pak nás začal vodit od obchodu k obchodu a my toho měli dost. Prostě jsme zahýbali do jiných ulic, než chtěl, a když jsme se dostali po hodině zpět k taxíku, tak se rozloučil a zmizel.

Konečně.

Konečně máme svobodu a můžeme se jít projít. Vysvětlujeme taxikářovi, že ještě potřebujeme trochu času, ten že v pohodě a že bude sedět támhle v kavárně. No a my máme čas kouknout do přístavu, dát si nějaký sendvič s falafelem... tedy původně jsme chtěli falafel, ale asi to byla kuřecí játra, kouknout do obchodů, kam jsme se chtěli podívat my, do normálních obchodů pro normální lidi a ne do obchodů s přihlouplými tričky s nápisem Marsa Alam a soškami egyptských bohů.

Poučení pro příště: jakákoliv aktivita organizovaná (nebo domluvená) hotelem může být organizovaný výlet s průvodcem. Když není jiné řešení, než takovou aktivitu podstoupit, je dobré si předem zjistit, jestli aktivita obsahuje průvodce, a pokud průvodce nechcete, průvodce odmítnout. Případně ho odmítnout rovnou po příjezdu a jít si nazdařbůh po svém. My jsme se chtěli prostě jen dostat do Quseiru, nechtěli jsme nic navíc. Bohužel jsme to dostali. V Egyptě je organizovaný výlet taxíkem s průvocem bohužel občas levnější, než jenom taxík.

Možná ze mě mluví tři týdny ztrávené pod dohledem průvodců v Severní Koreji, ale asi už nikdy víc. Neříkám, že nemůžete natrefit, v Egyptě nebo kdekoliv na světe, na super průvodce znalého jazyka, který vám ukáže věci, které byste jinak nenašli, a nějak vás obohatí o místní informace, které byste sami nezjistili. Ale průvodce po turistických obchodech Grosse Market a Kleine Market fakt nepotřebujeme. Nepotřebujete.

Autor: Aleš Gill | úterý 9.1.2024 8:09 | karma článku: 16,78 | přečteno: 431x

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,76 | Přečteno: 480x | Diskuse| Cestování

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,62 | Přečteno: 545x | Diskuse| Cestování

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 319x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:01

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.