Návod na ... nová série článků

6. 04. 2023 8:14:00
Netypická turistická místa v různých končinách světa často, a řekl bych naprosto záměrně, mlží. Mlží co se týče jejich fungování - parkování, vstupné, pohyb, co je možné a není možné. Aby místní mohli vydělat na svém know-how.

Jenže nechápou, že značná část západních turistů se jen velmi nerada vydá napospas místní cestovce, místnímu expertovi, který vám vše ukáže. Rozhodl jsem se po řadě let vrátit k sérii "Návod na..." která měla vlastně dosud jenom dva díly. Vznikly v podstatě náhodu, nezávisle na sobě, jsem před sedmi lety napsal Návod na... Viktoriiny vodopády a před dvěma a půl Návod na... Safari v Tanzánii. Dříve jsem o nich neuvažoval jako o sérii, proto je to série nová, byť se v podstatě vracím ke staršímu tématu.

Do budoucna bych chtěl popsat zajímavá místa, na kterých jsem byl, a vysvětlit, jak to tam vlastně funguje. Protože samotného mě vždycky trochu naštve, když nevím a netuším. Třeba takové Macchu Pichu. Tam jsem nebyl, ale už jsem to trochu zjišťoval. Jsou tam v podstatě tři přístupové cesty, jedna pěší, a dvě vlakem. Dostanete se do města Aguas Calientes, odříznutého od peruánské silniční sítě, a pak musíte někde nějak zařídit nějaké povolení, vstupenky, být v určitý čas na určitém místě, můžete se nechat vyvézt nahoru autobusem, můžete jít pěšky... ale detaily, ty musíte pracně dohledat.

Stejně tak mě fascinují třeba Mazurská jezera. Jakožto člověka naprosto nepolíbeného vodáctvím, jachtařením, plachtěním, kotvama, a podobnýma mokrýma věcma (s výjimkou potápění) je to pro mě velká neznámá. Jak to tam funguje? Co tam mám dělat, nebo spíše co tam můžu dělat, pokud nemám žádné papíry, chtěl bych někam dojet autem a zaparkovat, přesednout na nějakou předpřipravenou loď a nechat si ukázat nějaké místní zajímavosti. Existuje nějaký spolek, který vám jezera ukáže? Jsou na jezerech nějaké lodi, které berou turisty? Odkud vyjíždějí, kam jedou, co tam uvidím a co to stojí? Hodně otázek, nicméně žádná jednoduchá odpověď. Když mi někdo řekne: když do Polska, tak určitě Mazurská jezera, řeknu si fajn, ale... jak? Jak to funguje? Není na to nějaký návod?

Občas mám pocit, že je jednodušší dostat se na severní pól, než pochopit, jak fungují věci, které jsou naprosto běžně navštěvované tisícovkami turistů denně a máme je téměř za humny. Know-how, to je právě to, co se špatně získává. Získávali jsme informace z různých papírových průvodců typu Lonely Planet, dnes hledáme po různých Tripadvisorech a dalších webech. Jenže ty základy, jak to tam funguje "bez cestovky", se hledají někdy opravdu špatně. Většinu "know-how" si právě důsledně střeží místní průvodci a místní i zahraniční cestovky, kteří na místo pořádají výlety. S pořádnou marží.

Právě jsem se vrátil z Jordánska. Protože jsem si o jednotlivých místech v Jordánsku (byť jsem tam byl již čtyřikrát a teď po páté) vyhledával informace, na sociálních sítích mi téměř neustále vyskakovaly reklamy na "výlet do Jordánska". Týden, dva dny u Mrtvého Moře, Petra, Wadi Rum, dva dny u Rudého Moře a jedeme domů. Bratru za 45000 Kč/os. a podobně. Naši čtyřčlennou skupinu 11 denní výlet vyšel na podobnou částku dohromady (plus letenky, které můžete koupit za 1000 ale taky za 10000, my jsme byli na spodní hranici). Jasně, nespali jsme ve čtyřhvězdičkových hotelech, ale různých nájemních bytech za 15-20€ na osobu a den, nejedli jsme ve vybraných restauracích, ale v jídelnách s místními.

Návod na Mazurská jezera vám neposkytnu. Nebyl jsem tam, asi bych rád. Neposkytnu vám návod ani na jednoduché atrakce, tisíckrát popsané nebo jasně vysvětlené přímo na webu provozovatele. Jak se dostat na Karlštejn, Neuschwanstein nebo El Escorial si jistě vygooglíte sami. Nebo najdete na mapě parkoviště, mapku, vstupní bránu, pokladnu a celé si to poskládáte.

První místo, které bych chtěl do podrobna rozebrat, je Wadi Rum. Nejkrásnější poušť světa. Protože právě to splňuje hlavní definici: nedá se nikde zjistit, jak to tam chodí. Jak to tam funguje. Všeobecná snaha je, abyste si našli hotel, cestovku, a ti vám cestu zařídí. Za minimálně dvojnásobné peníze, než když ... si přečtete můj příští článek, zjistíte, jak to tam chodí a na co si dát pozor, a vyrazíte na vlastní pěst.

Dalším místem, které bych chtěl do podrobna rozebrat, je Petra. Jeden z nových sedmi divů světa, přesto nenajdete pořádnou mapku, informace jsou kusé a tak se na vás místní budou snažit vydělat. Úplně nesmyslně. Nám třeba nabízeli odvoz na parkoviště. Za 10 jordánských dinárů na osobu, tj. cca 50€ za naši skupinu. Za... a to se podržte, 650 metrů cesty. Ano, bylo to do kopce. Ale...

Další místa, která se mi honí hlavou a která by stála za samostatný článek v edici "Návod na..." jsou třeba Černobyl, Faerské Ostrovy, Angkor Wat nebo třeba návod na koupání v Mrtvém moři. Nebo na cestování Shinkansenem. Zajímalo by vás něco z toho, nebo tápete něke jinde, našli jste můj článek o nějakém zajímavém místě a chtěli byste znát více detailů? Napište do komentářů a já se třeba k tématu vrátím.

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 6.4.2023 8:14 | karma článku: 11.74 | přečteno: 267x

Další články blogera

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 281 | Diskuse

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma článku: 29.95 | Přečteno: 3393 | Diskuse

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma článku: 9.90 | Přečteno: 155 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 484 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.36 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 244 Celková karma 16.82 Průměrná čtenost 1416

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...