Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lesk a bída letištních salónků

Dnes jsem si připravil téma, které je pro někoho neodmyslitelně spjaté s cestováním, pro jiného zbytečný luxus a vlastně něco, co k cestování nevyužívá a nepotřebuje. Podíváme se na tzv. Airport Lounges, neboli letištní salónky.

Pryč jsou doby, kdy byl letištní salónek luxusní čekárnou vyhrazenou pro pasažéry "z vyšších tříd", tj. čekárna pro cestující v businessu nebo první třídě. To samozřejmě pořád platí, ale má to svá úskalí, svá pro a proti. Pokud jste se o salónky nikdy nezajímali, možná vás překvapí, že můžete letět první třídou a mít letenku za bratru čtvrt miliónu, a přesto nárok na salónek mít nebudete. Je to extrémní příklad, ale byl jsem svědkem toho, kdy se to stalo.

Možná si ale nejdříve řekněme, co je to salónek a kde ho najdeme. Salónek je tedy čekárna, s různým stupněm výbavy, o tom dále. Na menších letištích (Ostrava, Bratislava atp.) bývá jeden, na větších (Praha) je jich několik, a na velkých mezinárodních přestupních letištích jich může být klidně více než deset nebo desítky. Jsou víceméně tři (a půl) možnosti, kde se takový salónek nachází. Nejhorší umístění je v prostorách pro veřejnost, která nemusí ani nikam letět, tj. tzv. landside. Takový salónek můžete využít po příjezdu na letiště, než se vám otevře odbavení... a myslím, že jsem nikdy žádný nevyužil. Nebývá vůbec běžné, že by letiště takový salónek mělo, ale stává se. Nejčastější rolí salónku (na velkých letištích) je totiž pobyt při přestupu, a landside salónek se k tomu vyloženě nehodí.

Druhá možnost je salónek po odbavení, za pasovou kontrolou, ale před bezpečnostní kontrolou. Nebo naopak, za bezpečnostní kontrolou, ale před pasovou kontrolou. Takový salónek má tu zásadní nevýhodu, že ačkoliv víte, kdy váš let odlétá, odkud (obvykle jsou v salónku obrazovky s odlety), jak je brána daleko (zeptáte se na recepci salónku), pořád musíte počítat s rezervou na pasovou nebo bezpečnostní kontrolu. Ta, jak asi tušíme, může trvat minutu, nebo taky půl hodiny, podle toho, jaká je zrovna fronta. Na některých letištích bývají expresní fronty pro lidi "z vyšších tříd", ale není to pravidlem.

Ideální, třetí možnost, je salónek za všemi kontrolami, stačí jen hlídat si čas tak, abyste na bráně byli pár minut před zavřením, nastoupili do letadla mezi posledními (pokud vám to tak vyhovuje), a je vymalováno. Tento typ salónku poskytuje nejvíc klidu a jistoty. Takovou "tří a půltou" verzí je salónek, který má nějakou formou napojení přímo na bránu, nebo má vlastní bránu, kterou vás "protáhnou" přímo do letadla. Tohle umí některé salónky třeba ve Frankfurtu, ale nebývá to vůbec běžné.

Kdybychom se teď lehce zaměřili na ruzyňské letiště, najdeme tam tři salónky: Salónek Raiffeisenbank, na Terminálu 2, před všemi kontrolami, Salónek MasterCard, který je na Terminálu 1 za pasovou, ale před bezpečnostní kontrolou, a salónek Erste na Terminálu 2, který najdete za úplně všemi kontrolami. Ten má navíc vlastní bezpečnostní kontrolu vyhrazenou pro klienty Erste, tj. vyhnete se velkému kontrolnímu stanovišti na Terminálu 2. V zásadě je na podobně velkých a větších letištích situace podobná, jen naše "bankovní" salónky jsou trochu výjimka: obvykle jsou salónky provozovány aerolinkami (např. Emirates Lounge) nebo mají původ nejasný a jméno jasné (Crystal Lounge, Sky Lounge) atp.

Základní možností, jak se do některého salónku dostat, je letenka ve třídě Business nebo First. Tam není moc co vymyslet, aerolinka, která provozuje tyto cestovní třídy má na každém letišti, odkud létá, nasmlouvané salónky, a na check-inu vás nasměruje do toho správného, nebo dostanete několik na výběr (je dobré mít nastudováno, není salónek, jako salónek - viz dále). Jenže kdo to má platit? Já jsem postupem času dospěl k takovému hrubému pravidlu, že business třída vyjde na trojnásobek economy, a první třída na trojnásobek business, nebo zhruba desetinásobek economy. Hezky to vycházelo na příkladu zpáteční letenky Praha-Frankfurt-Bogotá-Santiago, která (v době nákupu) vycházela asi na 25 tisíc v economy, nějakých 70 v business a necelého čtvrt miliónu v první třídě.

Pokud – stejně jako já – takovými penězi nedisponujete, můžete si vylétat (nebo koupit) míle (takové sofistikovanější "sbíráte body?" z Alberta) a koupit letenku za míle... to by bylo ale na samostatný článek, nicméně je to způsob, jakým jsem v business třídě zatím vždycky letěl já.

Pokud s nějakou aerolinkou létáte často, třeba i služebně horem dolem pořád Praha-Moskva nebo Vídeň-Düsseldorf (čím dále, a častěji, tím lépe), je vhodné vyřídit si (zase jako v Albertu) věrnostní kartičku. Nejenže sbíráte míle (body), ale časem (za počet mil a počet letenek) můžete obyčejnou kartičku vyměnit za stříbrnou, pak za zlatou, platinovou; a v závislosti na aerolince vám taková kartička může (ale taky nemusí) zajistit vstup do některých salónků. Ale nejspíš ne do tolika, jako letenka v business třídě. Například kartička Emirates vám může zajistit přístup do všech salónků Emirates, což vám je ale v Praze k ničemu: ale pokud z Prahy s Emirates poletíte v businessu, určitě vám nějaký salónek poskytne.

Některé karty a některé aerolinky umožňují vstup do salónku i spolucestující osobě, která jinak podmínky vstupu nesplňuje: ale to je vyšší dívčí a je třeba se předem informovat a nedá se to nijak zobecnit.

Třetí možnost, jak salónek navštívit, jsou peníze. Za peníze v Praze dům. Většina salónků (zejména ty, které to potřebují a nemají dostatek jiné klientely) nabízí vstup za peníze. V Praze se bavíme o 720 Kč, ve světě se ceny pohybují od nějakých 20 dolarů/euro po třeba 50 dolarů/euro. Tam není moc co vymyslet, v ceně je jeden vstup jednoho člověka, obvykle na nějaký omezený čas (2-3 hodiny), nicméně málokdy (vyjma přestupu) potřebujete pobývat v salónku déle. S tím se pojí i skutečnost, že jsem se nikdy nesetkal s tím, že by mě někdo ze salónku vyhazoval po uplynutí nějaké doby: obvykle se "platí" (legitimuje letenkou, kartou) na vstupu, a pak už se o vás nikdo nezajímá, a to ani na odchodu. Tuhle možnost jsem zatím nikdy nevyužil, protože mi to jednoduše za takové peníze nestojí - obvykle jsou na letišti restaurace, kde za obdobnou cenu dostanete lepší servis (klid, jídlo).

Čtvrtá a poslední možnost jsou různé předplatní programy, např. známé Priority Pass, Lounge Key nebo Dragon Pass. Ty si můžete předplatit podobně jako Netflix: na rok, na určitý počet vstupů a tak podobně, jak vám to nejlépe vyhovuje, a každý takový program je pak akceptován určitými salónky na daném letišti. Občas se ale stane, že váš program/kartičku uznávají jenom na mezinárodním terminálu, ale protože jste přiletěli např. do Madridu, do Barcelony vám to letí z vnitrostátního terminálu, tak po překonání všech kontrol zjistíte, že tam už žádný salónek není a do toho jediného správného se nedostanete. Bohužel dost častý stav. Nebo letíte z terminálu 4, ale salónky jsou pouze na terminálech 1, 3 a 6. Taková je doba.

Výhodou je, že nějaké (levnější, ořezané) formy těchto karet můžete za určitých podmínek získat u bank, k nějaký lepším balíčkům nebo kartám. Pak máte (jako já) třeba všechny vstupy do salónků v Praze zdarma, a navíc 6 dalších vstupů do salónků spolupracujících s Lounge Key.

Co v takovém salónku najdete? Takovým základem je klid, jen zřídka jsou v salóncích děti (ale občas jsou naopak děti pro držitele kartiček a lepších letenek zdarma). Najdete zde denní tisk, nějaké ty nápoje, něco malého k zakousnutí. Standardem bývá fungující wifi lepší než na letišti, málokdy chybí zásuvky.

Lepší salónky nabídnou teplé jídlo, vlastní WC, výběr alkoholických nápojů, čepované pivo, obsluhu, sprchu, lehátka, kvalitní rychlou wifi. Zatím nejlepší, o tři hlavy a šest tříd, byl salónek Turkish Airlines na starém letišti v Istanbulu. Měl několik pater, stovky a stovky metrů čtverečních, nepřeberné množství možností od herních konzolí a kulečníku po profesionální servis, baristy, zákusky... něco mimo chápání. Na ten úplně nejhorší salónek jsme narazili v Marsa Alam. Naháněčka odchytávala lidi už skoro u autobusu, jestli máme kartičky, jestli chceme, tady to podepište... je pravda, že nás protáhla kontrolou zavazadel a ušetřila třeba 10-15 minut času, ale frontu na check-in jsme si stejně museli vystát. To je servis jinde nevídaný. Pak už to šlo ale rychle z kopce.

Salónek má dvě části: jednu před pasovkou, a druhou za ní. Pasovka ale v Egyptě fronty nevytváří, takže je to celkem jedno. První část byla velká zhruba jako můj obývák. Pokud by zrovna jedna skupinka neodešla, nebylo si kam sednout. K pití byly poslední plechovky Pepsi, wifi nefungovala, a k jídlu nějaká fest hnusná věc tvarem připomínající bagetu, sladká americká hamburgerová houska plněná taveným sýrem. A to je všechno přátelé. Salónku bylo lépe vyhnouti se obloukem, protože druhá část, byť prázdná (už se nastupovalo do letadla) neobsahovala vůbec nic. Ani jídlo, ani pití, ani obsluhu. Ale byly tam pěkné sedačky.

Jsou ale i jiná letiště, kde si salónkem moc nepomůžete. Třeba je tam klid, můžete se na hodinku na dvě usídlit někde u prázdné brány, zásuvky tam jsou, wifi taky, hlad nemáte... tak proč do salónku. Jinde zase narazíte na salónek natřískaný k prasknutí, protože místní banky dávají vstup zdarma skoro každému a je to znát. Pak jsou salónky, kde dostanete plechovku sodovky a pár krekrů, wifi tam nefunguje a lidi tam nejsou, protože ví dobře proč. Naopak možnost dát si sprchu po celém dni chození po památkách a tahání se s batohem před dvacetihodinovým přesunem domů, je k nezaplacení. A některá letiště to dobře ví - například veřejné sprchy v Mnichově vyjdou na 17€. A za podobnou sumu se můžete dostat i do salónku, kde je sprcha v ceně. Ale taky nemusí, i salónky mívají různou "příplatkovou výbavu".

I malá letiště mohou salónkem překvapit (např. Katowice), ale i velké letiště může zklamat. Ze zmíněného Santiaga jsme odlétali ve smíšené skupině: 2 lidi s letenkou v první třídě, 2 lidi s letenkou v business. Na letišti je asi pět salónků, ale žádný neměl smlouvu ani s Aviancou (kolumbijský vlajkový dopravce), kterou jsme letěli do Bogoty, ani s Lufthansou, kterou jsme pokračovali dále do Evropy. Takže i s letenkou za 200 Kč z Katowic do Londýna si můžete užít příjemný čas před odletem, a ani letenka za čtvrt miliónu vás neuchrání před burgerem v Mekáči. 

PS: Kdybyste měli o téma zájem, napište do komentářů, mohl bych se v některém příštím článku rozepsat o jednotlivých salóncích na pěti světadílech, které jsem měl možnost navštívit, případně odpovědět na dotazy k tématu.

PPS: Omlouvám se za sníženou kvalitu fotografií, obvykle si salónky nefotím a tak jsem bral z archivu vše, co jsem našel.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Aleš Gill | středa 28.4.2021 8:06 | karma článku: 24,80 | přečteno: 2431x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 488x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,62 | Přečteno: 548x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 324x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3434x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Vláda má jednat o pomoci ovocnářům, jimž způsobily mrazy milionové škody

7. května 2024  5:34

Vláda má v úterý jednat o pomoci ovocnářům, kterým zničily úrodu jarní mrazy. Program na řešení...

Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli

7. května 2024

Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

  • Počet článků 245
  • Celková karma 19,46
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky