Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

North Coast 500: Skotská Route 66

Před pár lety se několi podnikavců, nebo spíše podnikatelů rozhodlo, že vytvoří na severu Skotska silnici North Coast 500, kterou si jistě budou chtít projet všichni petrolheadi a dálkoví cyklisti ze Skotska, Anglie, i přespolní.

Když chcete vytvořit silnici, nepotřebujete k tomu ani kopáče, ani asfalt, dokonce ani posudek EIA a stavební povolení. Ta silnice už tam je, stačí ji jenom zanést do map. Trochu jako by chtěl někdo vytvořit dálnici D66 z Hradce do Olomouce - dala by se dostavět D35, ale to stojí čas a peníze. Nebo můžete na mapě vyznačit dálnici D66 po D11 do Prahy, po Jižní spojce na D1 a dále přes Brno, Vyškov a Prostějov a pořád rovně a hle, D66 vede až olomoucké Horní náměstí pod orloj.

Jestli si teď ťukáte na čelo a říkáte "co je to za nápad?", tak jste na tom stejně jako já před odjezdem do Skotska. Úplně mi to nedávalo smysl. Na mapě silnici NC500 - stejně jako mou fiktivní D66 - nenajdete. Ani na Google Maps, ani na tištěných mapách. Silnice je jenom na mapách a v průvodcích tvůrců celého projektu, které si můžete koupit, nebo je dostanete "zdarma" v rámci členství v "Klubu přátel pětistovky", které vám poskytne různé slevy a výhody po trase.

Tohle je všechno? Víc za tím není? Nechtělo se mi věřit, že by trasa nebyla vyznačená alespoň v terénu, hnědými značkami poukazujícími na různé zajímavosti, nebo třeba jen neoficiálně značkami barvou na kamenech u odboček a křižovat. Ale není. 

Trasu jsme si tedy do své papírové mapy podle webu silnice vyznačili fixem, a vyrazili. Pánové podnikatelé se nám snažili namluvit, že na 500 mil dlouhý okruh budeme potřebovat cca týden. Samozřejmě, cílem projektu je podpora místní ekonomiky, nalákání turistů, fanoušků motorismu, motorkářů a cyklistů do míst, kam - s trochou nadsázky - lidská noha ještě nevkročila. Je potřeba naplnit místní hotýlky, restaurace, prodat něco whisky a ozřejmit proces její výroby při prohlídkách destilérek. Rozumíme tomu.

Rozumíme, ale nemáme na to čas. Přiletěli jsme sem jenom na víkend, a to ještě do Edinburghu, který je od okružní silnice vzdálený tři hodiny svižné jízdy. Na celý okruh máme jeden den. A to ani ne celý. Zdá se to ale v pořádku - Island jsme objeli za den naprosto s přehledem i s několika zastávkami na vodopády a ledovce. A Islandská okružní cesta je o 500 km delší.

S čím jsme nepočítali, je provoz. Tušili jsme, že cesty budou úzké. Místy (ale klidně úseky desítky kilometrů dlouhé) je cesta jenom asi dva a půl metru široká. Na jedno auto akorát. Každých asi sto, sto padesát metrů je míjecí místo. Provoz ale způsobil, že jsme zastavovali skoro pořád, nebo se vlekli v koloně za, v Británii velmi populárními, obytnými vozy a karavany. 

Začínáme v Inverness, je půl deváté. V místním supermarketu jsme nakoupili zásoby. Cesta na sever (tj. proti směru ručiček okružní trasy) je dobrá, ale poměrně frekventovaná. Spojuje s jihem Skotska městečka Thurso a Wick, a pomocí několika trajektů s blízkými Orknejemi, potažmo vzdálenými Shetlandy.

Navštěvujeme maják u vesnice John o' Groats, což je nejzapadlejší cíp ostrova Velká Británie, něco jako u nás Aš. Odsud startují různé extrémní výpravy, nebo je zde jejich cíl. My tady fotíme útesy a vydáváme se o pár kilometrů dál, na poloostrov Dunnet Head, který je pro změnu nejsevernějším cípem ostrova (Velké Británie). Tady nás stíhá poledne a do cíle zbývá mnoho, mnoho mil.

Na jednom pěkném odpočívadle u zapomenutého kamenného mostu dáváme krátký oběd ze zásob nakoupených v Inverness, a pokračujeme podél pobřeží a krásných pláží k západu, až to nevydržíme a po jedné z pláží se musíme proběhnout. Mít víc času a asi kapánek teplejší moře, hezké místo na dovolenou.

Jen to počasí je tady takové nepředvídatelné. Jasnou oblohu začínají pozvolna zakrývat mraky a schyluje se k bouřce. Koukáme na hodinky a začínáme škrtat. Trasa silnice NC500 není zdaleka nejkratší a nejpřímější trasou, kudy se odsud můžeme zpět do Inverness - k jezeru Loch Ness - dostat. Začíná foukat, a jak říká klasik, prší a venku se setmělo. Noci sice krátké jsou, ale my musíme být na hotelu do desíti, a tak musíme trasu optimalizovat. Optimalizujeme (rozuměj: škrtáme) dobrých 100 mil.

Ze zajímavosti koukáme v navigaci na vzdálenost od Londýna. Téměř přesně 1000 kilometrů po všech typech silnic. Mezi dvěma bouřkami nám díra v mracích dovolila zastávku na hradě Ardvreck, pak už ale musíme zase pelášit. Úseky silnice úzké jen na jedno auto se postupně zkracují a mizí.

Naopak, vesnice se zvětšují, přibývá křižovatek, odboček, silnic, a po stovkách mil se objevila vzácnost, která se tady na dálném skotském severu moc nevidí - kruhový objezd. Je půl deváté, když přijíždíme do jednoho z center turistického ruchu u jezera Loch Ness - vesnice Drumnadrochit. Ta žije z jakési pověsti o zapomenutém dinosaurovi, který přilehlé jezero obývá... ale skoro nikdo ho neviděl. Jak se ukázalo, není to úplně tak proto, že by tam nebyl ;-), ale spíš samotné jezero je poměrně špatně vidět, je hluboko pod silnicí, nejsou tady žádné přístavy (kromě toho na samém konci u Inverness). Chtěli jsme se ráno projít podél jezera, ale jaksi není kde. 

Kdybych to měl shrnout, silnice NC500 je silně komerční projekt, ale to mu nijak neubírá na půvabu. Kdyby zapadlé silničky tímto způsobem nikdo nepropagoval, tak bychom se tam asi nikdy nevydali. A to by byla škoda. Nekonečné kilometry silnic lemovaných horami, pastvinami a azurovým mořem - kdo by si to pomyslel, oblast téměř bez lidí, bez civilizace, mekdonaldů, mobilního signálu a vedení vysokého napětí. Určitě se sem jednou vrátíme. Možná ne na týden, ale pár dní tady prožít jako detox od uspěchaného života ve městě, není vůbec k zahození.

 

Autor: Aleš Gill | úterý 3.7.2018 8:01 | karma článku: 9,68 | přečteno: 689x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 16,76 | Přečteno: 479x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,61 | Přečteno: 543x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 319x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3433x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 245
  • Celková karma 17,64
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky