Vzhůru pod hladinu

7. 11. 2017 8:13:00
Je to skoro rok, co jsem, společně se dvěma kolegy, začal koketovat s potápěním. Od té doby jsme hodně pokročili. Další tréninkové hodiny v bazénu pomohly odbourat problémy, které nám po první hodině nedávaly spát.

A hlavně, zjistili jsme, že to není tak složité, chce to jenom praxi. Každá hodina odjetá na kole vám dává lepší pocit stability, jistoty, a pod vodou je to stejné.

Úspěšně jsme zvládli teorii a bylo na čase absolvovat praktické zkoušky - ponory s instruktorem na volné vodě. A tak jsme vyrazili do Chorvatska, na Pag. A šlo to. Dostali jsme "řidičáky", a co dál?

Ve škole nám nikdo neřekl, jak dál. Tak trochu googlíme. Lomů, kde by potápění stálo za to, v ČR moc není. Tak jedeme do Sence, tam je voda celkem čistá a dohlednost dostačující. Máte průkaz? Máme. Tak běžte. Nikdo nic neřeší, vybavení jsme si půjčili od školy v Brně, tak snad se tady neutopíme. Neutopili, ikdyž jedna krizovka s nohou zamotanou v nějakém vlasci by tady byla. Koupíme si nože.

Vlastně si toho koupíme víc. Padnoucí oblek, vlastní oblek, je fajn věc. Kompas se ukázal jako nutnost. Zjistili jsme, že v podstatě nepotřebujeme drahý počítač, na naše krátké ponory v rozumné hloubce nám stačí hloubkoměr a hodinky. Tak si kupujeme i hloubkoměr a hodinky. A baterčičku na masku, která sice skoro nesvítí, ale jako totální nouzovka po setmění, případně abychom viděli na budíky, to stačí. Maska, ploutve... a na místě si budeme půjčovat jenom lahev, automatiku a kompenzátor vztlaku, věci rozměrné, drahé a těžké. A olova. Taky těžké.

Hlavní sezóna je pryč, v Chorvatsku je větší klid, tak jedeme do Labinu, kde je velký potápěčský kemp. A je to tam fajn. Nemusíme nikam na člun, hezká stěna na naše tréninkové ponory je hnedle vedle pláže. Snažíme se sžít s naší výbavou, a když se začnu cítit trochu jistě, beru si pod vodu opět kameru. A to jsem neměl :-), kameru jsem neuhlídal, a tak jsou následující obrázky jenom z prvních dvou lokací, tedy z Pagu a Sence. Chybami se člověk učí. Zkoušíme i noční ponor (půjčujeme si pořádné baterky), a je to taky fajn. Ale chce to znát lokalitu, orientace pod vodou je mnohem horší, a vynořit se někde pár set metrů od břehu by asi nebyla úplně sranda.

Hlavní problém je pro mě dýchání. Dýchám rychleji než velbloud pije. Mám ten vzduch prostě rád a jsem zvyklý si ho užívat plnými doušky. Mám rád, když se něco děje, a prostě se ve vodě moc hýbu. Jsem zvyklý cílit na třicet minut na kilometr při plavání, a prostě nemůžu dostat do hlavy, že bych měl plavat pomalu. A šetřit tak vzduchem. A tak musím z vody ani ne po půl hodině, kdežto můj parťák by tam ještě deset minut vydržel...

Přichází zřejmě další cestovatelská životní fáze. Po prozkoumávání Evropy za levné eurové letenky, následně průzkum vzdálenějších destinací s letenkami v akci, za chybové tarify nebo za míle, po průzkumu kontinentů autem, bude asi na čase začít hledat destinace, kde je zajímavý podmořský život.

PS: Nabízím kameru GoPro zdarma. Plave někde na hladině Jadranu. Volně k vyzvednutí.

Autor: Aleš Gill | úterý 7.11.2017 8:13 | karma článku: 13.77 | přečteno: 283x

Další články blogera

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 477 | Diskuse

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 281 | Diskuse

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma článku: 29.95 | Přečteno: 3393 | Diskuse

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma článku: 9.90 | Přečteno: 155 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.90 | Přečteno: 476 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 582 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 232 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 477 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 244 Celková karma 16.82 Průměrná čtenost 1416

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...