Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cola s máslem a nejlepší botswanská zkratka

Optimální cesty občas nejsou úplně ty nejlepší nebo nejkratší. Ukazatele z Ostravy na Hradec a opačně sice vedou po cestě nejkratší (I/11), ale zdaleka ne nejrychlejší. Na jednu takovou "zkratku" jsme narazili i v Africe.

Možná vás v Praze překvapily ukazatele směr Štětín nebo Bayreuth. Ubývá jich, ale stále přežívají - nebo do nedávna přežívaly. Proč je sem někdo umístil a kudy má cesta vést se už asi nedozvíme. Dálnic přibývá a nejkratší trasa může být o hodiny delší než cesta lehkou oklikou po dálnici. A čas jsou peníze.

Pokud přijedete do Botswany autem ze sousední Namibie, je celkem pravděpodobné, že přijedete přes hraniční přechod Ngoma Bridge. Možná jste byli v Národním parku Etosha a projeli jste menší parky Capriviho pruhu - podivného pásu Namibie, který se, několik desítek kilometrů široký, táhne stovky kilometrů na východ mezi Angolou a Botswanou až ke hranicím se Zambií a Zimbabwe - k řece Zambezi.

Tedy znovu, přijíždíme Capriviho pruhem, přes městečko Divundu a město Katima Mulilo, na hraniční přechod Ngoma Bridge. Bez velké byrokracie, mezi baobaby, překračujeme hranice i řeku Kwando a přijíždíme na první křižovatku.

Kasane rovně, Maun doprava. Do Kasane je to asi osmdesát kilometrů, tam jsou (resp. v sousední Kazungule) přechody do Zambie a Zimbabwe (a tudy dál k Viktoriiným vodopádům). Do Maunu je to asi 300 kilometrů. Po krásné asfaltce - alespoň to tak ze začátku vypadá. Ale není to tak úplně pravda. Prvních čtyřicet kilometrů je asfalt. Posledních čtyřicet kilometrů je taky asfalt. Předposledních asi 60 kilometrů je špatná, prašná, ale široká cesta. Jedete třeba třicet, ale jedete. Reálný problém je ale všechno mezi tím. Sto šedesát kilometrů cesty-necesty.

Asfalt na této "silnici" B334 končí ve vesnici Kachikau. Tam je poslední šance koupit zásoby, je tam malý obchůdek. Ale raději bych nakoupil předem, v Katima Mulilo nebo v Kasane. Pokud jste dojeli až sem s náhonem na dvě kola - otočte se. Není tady sice žádná značka, která by vás varovala, ale o moc dál už se asi nedostanete. Čtyřicet kilometrů odsud začíná národní park Chobe, a cesta do Maunu vede přímo jeho středem. Pokud chcete do Maunu po asfaltce, musíte ho celý objet. A park není zrovna malý - asfaltka kolem má, z Kachikau do Maunu, přes 700 kilometrů.

Pokud ale máte "čtyřkolku", můžete pokračovat. Na konci asfaltky si udělejte pauzu, upusťte tlak v pneumatikách, a vyražte. První hodina jízdy, čtyřicet kilometrů hlubokým pískem. Nezastavujte a jeďte. Dvojka, trojka, čtyřicítka. Cesta se lehce větví, ukazatele zmizely, ale hlavní, nejširší a nejprojetější cesta je zřejmá. Problém je, že cesty vedou paralelně dvě. Řekněme východní a západní. Ta západní je lepší a pokud pojedete pořád rovně, pojedete správně. Problém je z opačné strany. Od severní brány parku Chobe je značení směr Kasane po té východní. A u té máme v navigaci poznámku "Avoid this road" - vyhněte se této cestě. A je to asi dobrý nápad. Ta západní je špatná - hodně písku, místy fakt hluboký. Ta východní je navíc málo proježděná a prý ještě horší.

Když dojedete na Ghoha Gate (severní brána parku Chobe), máte vyhráno. Tedy, zdánlivě. Čeká vás průjezdná, ale pomalá, hrbolatá, tankodromoidní cesta. A musíte zaplatit vstupné do parku. Ale máte šanci, že uvidíte zvířata, v podstatě by bylo dost divné, kdybyste nic neviděli. Zebry, žirafy, slony, pštrosy, a hodně druhů antilop. Prvních třicet kilometrů projet musíte, jiná cesta není, a přijedete do kempu Savuti. Za ním se cesta dělí, můžete jet doprava po Sand Ridge Road, nebo doleva po Marsh Road. Která cesta je lepší závisí na počasí a roční době. Jak už názvy napovídají, Sand Ridge je pískovatější, ale stabilnější. Marsh Road může být špatná, když prší, ale zase je lepší, když je delší sobu sucho.

Modrý motýl (Morpho peleides)Žluté květyOrchidejOranžové bobuleOranžovo-hnědý motýlOrchideje

Ptali jsme se na bráně a v Savuti, a doporučují Sand Ridge Road. Dobrá tedy. Sedmdesát kilometrů je fuška stihnout za dvě hodiny. Spíš je to na tři. Cesta je hodně vymletá, období dešťů se letos protáhlo. Kolem bývalých louží jsou vyjeté krátké objížďky, sem tam žirafa, sem tam slon. Antilop alias srnek - nespočet. Prodíráme se částí Afriky, kde žije nejvíce slonů - padesát tisíc. A sloních bobků je tady požehnaně, slonů jsme ale viděli jen sedm.

Od jižní brány, Mababe Gate, jsme čekali cestu lepší. Není. Brány parku nejsou, jako jinde, místa kudy může auto projet plotem. Park Chobe žádné ploty nemá. Zvířata si mohou chodit dovnitř a ven. A dělají to - sloni se tak můžou pohybovat i po asfaltkách mimo park. A taky na to jsou v Botswaně připravni, mají značky "pozor slon". U brány si dáváme pauzu. Oběd. Otevírám nástavbu na korbě a něco není v pořádku. Na těch neuvěřitelných kotárech si plynová lahev povyskočila, udělala čelem vzad a pustila si ventil. V nástavbě je strašný smrad, větráme. Snad bude večer ještě na čem vařit.

Na relativně solidní cestu to je už jenom deset kilometrů. A pak už to bude hračka. Snad. Není. Hlavní cesta spojující Maun s několika vesnicemi (Mababe, Kwai) je sice široká, ale šíleně hrbolatá. Vymleté díry, roleta.

Původně jsme chtěli jet doprava, přes Kwai a do parku Moremi v deltě Okavanga. Jenže tady bylo letos tolik vody, že bychom asi projeli jen s obtížemi, a tak letos Moremi vynecháme. Škoda, ale nedá se nic dělat. Jedeme doleva. V jednom místě nás překvapí značka "zaplavená cesta". To jsme nečekali. Přijíždíme až k vodě. Na cestě je jezero. Doslova. To ani nemá smysl procházet pěšky. Vůbec není vidět, kam cesta vede, a kde se z vody opět vynoří. Naštěstí vidíme z křoví jet auto. Je tady vyježděná stezka lesem. Několik kilometrů kolem tohohle improvizovaného jezera, místy jenom decimetry vzdálená od hladiny. Ráj zvířat, peklo pro řidiče.

Nakonec jsme zpět na hlavním tankodromu, a zbývá už jenom pár desítek kilometrů na vytoužený asfalt. To by chtělo sváču. V nástavbě na korbě je na všem prach, resp. jemný písek. V lednici je strašný brajgl. Lahve s pitím se o sebe třely tak silně, že z jejich etiket zůstaly jenom cáry a čirý plast už není tak čirý. Některé jsou vzhůru nohama, nechápeme, jak je to fyzicky možné. Ale jak se té cole povedlo odvíčkovat máslo a skočit do něj, nad tím teprve zůstává rozum stát.

Je půl čtvrté, když přijíždíme na vytoužený asfalt. Představte si, že jedete z Prahy do Brna výlučně po lesních a polních cestách. O roletě nemluvě. Asfalt je vytoužený malý cíl a za ním, byť ještě budeme muset mnohokrát objíždět hýkající osly ve vozovce a prodírat se stády krav, je civilizace. Maun. Metropole severní Botswany, s benzínkou, kam opatrně dojíždíme na vypuštěných gumách, abychom ušetřili čas plněním malým kompresůrkem napájeným z konektoru zapalovače. S obchodem, kde si zase může koupit něco na gril. A s kempem, kde konečně můžeme začít. Uklízet. Auto, zejména korba, je plná písku. Máme písek ve vlasech, na židlích, v hrníčcích na čaj i mezi zuby. Všude. Ale jsme rádi, že to máme za sebou. Projeli jsme nejlepší botswanskou zkratkou. 200 km bezcestím místo 700 km po asfaltu. Po asfaltu bychom tady byli asi rychleji, ale ten pocit, že jsme to dokázali - k nezaplacení.

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 1.6.2017 7:33 | karma článku: 14,90 | přečteno: 593x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 14,43 | Přečteno: 423x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,60 | Přečteno: 531x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,03 | Přečteno: 3427x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,59 | Přečteno: 214x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (1/2)

Je to pěkných pár let co jsem napsal "Návod na Safari v Tanzánii". A je to už nějaký ten pátek co jsme se vrátili z Keni. Dnes si uděláme takovou malou recenzi rezervací a parků, které Keňa nabízí.

24.1.2024 v 8:02 | Karma: 14,79 | Přečteno: 264x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Výlet do Quseiru a jak se zbavit průvodce

El Quseir nebo prostě jenom Quseir je město na severu egyptské oblasti, kterou české cestovky rády z nějakého důvodu nazývají Marsa Alam. Už dlouho jsem se tam chtěl podívat, jen k tomu nebyla vhodná příležitost. Až teď.

9.1.2024 v 8:09 | Karma: 16,78 | Přečteno: 425x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 4. díl - Ubytování

Máme na to systém. Jedeme si nějaký ten roadtrip, kolem té třetí, kdy už víceméně víme, kam bychom chtěli dojet, koukneme na Booking nebo jiný server, rezervujeme hotel s rozumným poměrem cena/výkon. Jenže tohle v Íránu nejde.

14.12.2023 v 10:21 | Karma: 16,55 | Přečteno: 437x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 3. díl - Půjčení a provoz auta

Autem po Íránu bez auta by to jaksi nešlo. Jasně, asi můžete jezdit z místa na místo taxíkem, nebo si pronajmout auto s řidičem. To nás ale nebaví. My chceme svobodu, půjčit si auto, jezdit na benzínky, parkovat. A hlavně řídit.

30.11.2023 v 8:04 | Karma: 15,08 | Přečteno: 439x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 2. díl - Ceny

Pokud vás zajímá, jaká je cenová hladina v Íránu, za kolik si obstaráte hotel, jídlo, pití nebo litr nafty, je tenhle článek právě pro vás. Některé věci jsou tam extrémě levné, jiné zase atakují evropské ceny.

15.11.2023 v 8:51 | Karma: 21,24 | Přečteno: 603x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 1. díl - Měna postavená na hlavu

Už dříve jsem psal článek o divných měnách, Írán je ale ještě o kus dále. Podíváme se na zvlášní místní měnu, u které jsme často ani po deseti dnech používání nevěděli, která bije a kolik máme platit.

31.10.2023 v 8:12 | Karma: 22,05 | Přečteno: 887x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

5 km egyptského pobřeží - Česká ulice

Kdo jste někdy byli u Rudého moře v Egyptě víte, že je jiné. Jiné než Itálie, Chorvatsko, Řecko nebo Turecko. Kolem pobřeží tam vede jen jedna silnice, a není tam žádné vnitrozemí. A jeden krátký úsek je Mekkou čechů.

21.9.2023 v 8:27 | Karma: 19,59 | Přečteno: 1202x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Nejlepší nejhorší země - Írán

Parafrázuji citát anonymního autora: Každá země na světě se v médiích a navenek snaží vypadat lépe, než jaká je. Írán je asi jediná země, která se v médiích tváří strašně, ale v reálu je úplně super.

6.9.2023 v 8:20 | Karma: 17,02 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Faeřané - národ tunelářů

Nerozumějte tomu prosím nijak špatně. Slovo tunelář zde označuje osobu, která staví tunely. A tunelů je tady v porovnání s počtem obyvatel opravdu požehnaně. Cíl místní vlády je totiž propojit všechny hlavní ostrovy silnicemi.

22.8.2023 v 12:10 | Karma: 13,78 | Přečteno: 368x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 14: Místo posledního odpočinku Jamese Bonda

Je to tady. Bez varování. Kdo jste neviděli posledního Jamese Bonda, máte smolíka. Dostane se vám kruté pravdy: James Bond v "posledním" filmu, Není čas zemřít, zemřel. Nakazil se nějakýma potvůrkama a nechal se zastřelit raketou.

3.8.2023 v 8:32 | Karma: 12,82 | Přečteno: 394x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Fotoreport - Faerské ostrovy

Přeneste se se mnou na chvíli ze spalujícího horka a žluté spálené trávy do míst, kde je pořád mokro, sem tam se tam vyklube sluníčko, teplota máloky přesahuje 15°C a je tam naprosto všechno zelené.

17.7.2023 v 9:18 | Karma: 22,33 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Můj první let vrtulníkem

Vrtulníky máme spojené se záchranáři, hasiči, zdravotníky, policií, a maximálně si je ještě představíme jako luxusní dopravní prostředky bohatých. Pokud se ale chcete proletět vrtulníkem, nemusíte kvůli tomu spadnout ze skály.

28.6.2023 v 10:38 | Karma: 16,16 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 13: Balmoral, hrad královny Alžběty II.

V kopcích daleko od civilizace, daleko od hlavních silničních tahů, letišť a měst, uprostřed hor a lesů, je hrad Balmoral. Oblíbené místo královny Alžběty, kam se podívali jen vyvolení. Nebo ne?

13.6.2023 v 8:22 | Karma: 15,16 | Přečteno: 395x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 12: Orkneje

Orkneje nejsou úplně neznámým místem, ale spadají spíše do kategorie "učili jsme se, že něco takového existuje, ale pak jsem o tom už nikdy neslyšel". Máte to stejně? Pojďte se tam se mnou podívat.

25.5.2023 v 9:20 | Karma: 18,93 | Přečteno: 476x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Návod na ... Petru, nejkrásnější z divů světa

V době nízkonákladových aerolinek máme za humny, sotva tři a půl hodiny letu, nejkrásnější z divů světa. V nejbezpečnější z arabských zemí, Jordánsku, pár hodin cesty od Ammánského nebo Aqabského letiště. Za cenu alpské permice.

10.5.2023 v 8:40 | Karma: 18,10 | Přečteno: 475x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 245
  • Celková karma 16,76
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky