Aleš Gill

Nových sedm divů světa

7. 02. 2017 8:13:36
Začátkem milénia se jedna soukromá nadace, ke které se nikdo moc nehlásil a i UNESCO od ní dávalo ruce pryč, rozhodla vyhlásit anketu - a najít novodobých sedm divů světa. Celý projekt se jim podařilo hezky rozjet.

Zapojily se do něj tisíce lidí z celého světa, a protože to dopadlo dopadlo poměrně zajímavě, rozhodl sem se, že si jednou divy světa pojedu prohlédnout. Zatím se mi to povedlo u pěti z nich, a u těch dalších mám celkem jasno - navštívit je chci, ale není to priorita. Udělal jsem si, sám pro sebe, a pro případné čtenáře, žebříček podle toho, které z vybraných památek považuji za nejlepší, až po ty, které bych asi nahradil jinými kandidáty. Dvě z památek, které jsem zatím navštívit nestihl, do svého žebříčku zařadím stejně, a třeba ho pak jednou přehodnotím. Tak se do toho pustíme.

Místo sedmé - Socha Krista Spasitele v Riu

Nejsem si úplně jistý, jestli sedm set tun betonu je vhodným kandidátem. Místo jsem nenavštívil, je mi jasné, že jeho zasazení na vrchol kopce nad přístavem je asi vhodnější, než v případě jeho většího betonového bratříčka v Polsku, který shlíží na Tesco, ale stejně... za mě nejslabší a nahradil bych ho jiným kandidátem.

Brazilští podnikatelé uspořádali obrovskou kampaň na podporu Sochy Krista, operátoři aktivně nabádali klienty, aby hlasovali - a hlasování bylo zdarma. Nad Riem měsíc kroužilo letadlo s reklamou na hlasování... celé to "Kristovi" v Top 7 dává nepěknou pachuť.

Místo šesté - Římské Koloseum

Fláviovský amfiteátr je možná největším, ale pořád jedním ze stovek podobných amfiteátrů, které Římani postavili ve všech koutech svého impéria.
Je určitě jedním z lépe zachovaných, ale na div světa mi přijde jako trochu málo. Mám pocit, že se do vítězné sedmičky dostal, možná stejně jako socha Krista, jenom díky hlasování lidí, protože je to asi nejnavštěvovanější z výsledné sedmičky.

Místo páté - Chichen Itzá

V Mexiku a Guatemale jsou myslím zajímavější památky Mayské civilizace - Palenque, Tikal a mnoho dalších - kterým se nedostává tolik pozornosti. Členství "v klubu" superpamátek tady udělalo nejvější paseku, jezdí sem mnohonásobně více turistů než jinam, ceny jsou několikrát vyšší. Nedá se s tím moc dělat. Přesto bych místo na seznamu nechal, jako připomínku celé mayské civilizace.

Místo čtvrté - Taj Mahal

Za snahu. Taj Mahal není nějaký super rozhlehlý komplex, není postavený na komplikovaném místě, ale je krásný. Postavit ho v Indii dnes by byl asi docela kumšt, postavit ho v sedmnáctém století musel být nadlidský výkon. Je to asi nejkrásnější stavba v Indii, a prostě si to zaslouží.

Místo třetí - Velká čínská zeď

Stavba je neuvěřitelně velká. Nechci omílat nesmysly o viditelnosti z vesmíru - z vesmíru je vidět i vaše auto, pokud máte dostatečně dobré sklo. Ale prostým okem z Měsíce rozhodně ne. Přesto, tisíce kilometrů stavby v terénu, do kterého bych se pouštět nechtěl - kdyby tam nestála a nedalo se chodit po ní. Navštívil jsem dva různé úseky a chci vidět další - jakmile budu zase někdy v Pekingu, je to jeden z jasných cílů. Velká zeď je na třetím místě a je prvním z nových divů, o kterém nemíním polemizovat. Prostě tam patří.

Místo druhé - Machu Picchu

Na Machu Picchu jsem se bohužel zatím nedostal. Ale věřím, že je to magické místo, přes všechnu tu komerci kolem, předraženou dopravu, hotely a podobně. I dnes se tam dostat není jednoduché, a když město stavěli, musel to být teprve výkon.

Místo první - Petra

Za mě číslo jedna, asi nejzajímavější památka na celém světě. Je to můj názor, nikomu ho netlačím, ale prostě jsem na nic zajímavějšího nenarazil. Kilometry čtvereční cestiček v úžasné krajině. Stovky staveb, pravděpodobně hrobek, vydlabaných do pískovce okolních kopců. Nádherné výhledy do krajiny, stovky schodů k vyhlídkám vedoucích. Místní s koni, osly nebo velbloudy, aktivní, ale nikterak vlezlí. Byl jsem tam dvakrát, a ač raději objevuju nová místa, vracel jsem se tam rád.


V užším výběru jsem měl jiné favority, určitě bych jimi některé ze spodních příček svého žebříčku nahradil, například Angkor Watem, resp. celým komplexem města Angkor, a dal bych ho rovnou na příčku druhou. Dlouho jsem se nemohl rozhodnout, jestli je mým celosvětovým favoritem Petra, nebo právě Angkor Wat. Petru bych na prvním příčku ale nechal, Angkor ale rozhodně taky stojí za vidění. Dále bych si na žebříčku představoval sochy Moai. Jsou svým způsobem unikátní, jsou zajímavé, mají nějaké to spojení s Českem (Pavel Pavel), a hlavně - jsou na naprostém konci světa, a konce světa, ty já mám rád.

Autor: Aleš Gill | karma: 19.88 | přečteno: 3215 ×
Poslední články autora