Nelegálním imigrantem v Dubaji

Je pátek třináctého, ale na pověry nikdo nevěříme. Navíc asi minutu před tím, než jsme se k přepážce dostali, si imigrační úředníci posouvají datumovku na sobotu čtrnáctého. Stejně se musí něco po...

Dvacetihodinový přestup v Dubaji bude snadný, na imigrační, a na průzkum města. Naše bágly letí rovnou do Afriky, o nic se nemusíme starat. Datumovka je seřízená na sobotu a imigrační úředník bere do ruky můj pas.

Letěli jsme tudy před pár měsíci do Číny. Tam i zpět jsme se zastavovali ve městě, máme nějaká ta vstupní a výstupní razítka. Já, a další dva, máme stejný pas jako tehdy, čtvrtý účastník výpravy má jiný. Procházíme imigračním, ... no vlastně prochází jenom náš čtvrtý účastník. My ostatní jsme posláni do jakéhosi kanclu, kde cosi řeší, my u toho nejsme, tak nevíme co. Pak nám dávají pasy, razítko, všechno OK. Neřešili jsme to sami, takových výtržníků, kteří neví, proč čekají, je tady více. Ale nic zásadního, za chvilku jsme v půjčovně.

Cesta mezi duny okouknout hranici se Saúdskou Arábií, pak do Abú Dhabí, a po dvacetihodinové pauze auto předáváme zpět v půjčovně s nájezdem asi 900 km a míříme kolem známých přepážek, kde nás minule drátovala Ruska od Emirates kvůli 72hodinovému vízu do Číny, na imigrační, a na večeři do restaurace - Emirates nám dal voucher, když máme ten dlouhý přestup. Takhle to mělo vypadat, jenže nevypadalo.

Nejdříve jdeme na imigrační. A tam všechno teprve začíná...

Všichni prošli v pohodě, jenom já ne. Musíte támhle, do office čtyři. OK. V office čtyři týpek kouká na pas, do počítače, na pas, do počítače, pak mi vysvětluje, kam musím jít. Nějaká pohraniční imigrační office cosi s dlouhým název customer care something. OK. Pro jistotu mi arabsky napsal, kam mám jít. Fajn, vyrážím, je to přes půl letiště, dvakrát se doptávám na cestu, ale nikdy nenarazím na nikoho (letištní zřízenec s logem letiště, a seniorní zaměstnankyně Emirates), kdo by uměl arabsky psaný lístek přečíst. Fajn místo. Ale nakonec nacházím.

Vypadá to tu jako na poště, čekací zóna cca pro 30 lidí, asi 10 přepážek. Nevím, co je špatně, ale eliminační metodou z vyvolávacího automatu vybírám nic neříkající "Investigation". Na řadě jsem asi za 2 minuty, rychlovka. Úředník zase studuje můj pas, počítač, pas, a pak suše prohlásí, že jsem překročil délku Schengenského víza. Snažil jsem se vysvětlit, že to není možné, ale on, celkem v klidu, mě poslal na druhou stranu místnosti ke kopírce, že si mám udělat kopii pasu a letenky. Pořád nevím proč, zaplatil jsem dva dirhamy (naštěstí jsem měl po kapsách nějaké drobné, asi tři padesát) za kopie, donesl jsem je zpět, a už mi dává nějaký formulář, že musím zaplatit 220 dirhamů nějaký poplatek za něco, 170 dirhamů za nějaký poplatek za něco, a pak něco zamumlal, co jsem mu nerozuměl. No nazdar, nic platit nechci, ale když nebude zbytí, tak těch necelých 400 dirhamů, řekněme necelé 3000 Kč, zaplatím, jenom aby mi neuletělo letadlo.

Tak mu říkám, že nechci nic platit, že jsem nic neudělal, že mu všechno vysvětlím a že žádných 400 dirhamů platit nebudu. Vysvětluje mi, že došlo k nedorozumění (to si teda piš, že došlo!), že je to cca 4000 dirhamů. To, co jsem prve nerozuměl, bylo 3700 dirhamů, stovka za každý den překročení platnosti víza. Nenechal se přerušovat a asi pět minut mi vysvětloval, co jsem udělal, kdy jsem přiletěl, jak dlouho jsem tam byl, přesně na dny. Nechal jsem ho mluvit, viděl jsem, že nemá cenu ho přerušovat. Jsem prostě nelegální imigrant.

Skončil, a teď začal můj monolog. Jak jsem mohl být v Emirátech 127 dní na 90denní vízum, když jsem dneska přiletěl, a ukazuju letenku a razítko. Tady v pase jasně vidíte, příjezd posledního srpna, odjezd začátkem září, přílet v půlce září, odlet za dva dny, přílet dneska (zatrolená sobota 14.). Celkem jsem tady nebyl ani 14 dní, tak jakých 127? Co je to za nesmysl? Je to v systému! Jak v systému? Protože někdo něco špatně zanesl do systému, tak já nebudu platit 4000 dirhamů. Zvažuju, jestli mám chtít zpět dva dirhamy od kopírky, ale házím to za hlavu. Nevím, jestli to chápe, nebo se mě brzy chopí pochopové, ale radí se (arabsky) s týpkem od vedlejší přepážky a pak někam (arabsky) volá. Začínají se mi z kruhů nad jejich hlavami dělat kruhy před očima. Mám chuť někomu ten dekorativní popruh na velbloudy šarmantně sejmout z hlavy a použít na protisedícího Araba jako karabáč, ale snažím se uklidnit tím, že do odletu pořád zbývají dvě hodiny.

Pochopové nepřišli, vysvětlení taky ne. Mám jít zpět do office čtyři. Fajn, aspoň vím, kde to je. Na druhé straně letiště. Letištní pohůnci se mě sice snaží směrovat na imigrační přepážky, ale když nasadím maximálně neúprosný výraz a cedím přes zuby "Office four", tak jen uhýbají z cesty. Snažím se uklidnit, ale není to jednoduché. Buď zaplatím třicet tisíc za něco, co jsem neudělal, nebo taky nikam nepoletím. Takové jsou momentálně scénáře. Než se mi podaří vysvětlit někomu kompetentnímu situaci, bude moje letadlo nad Mogadišem.

V Office čtyři je ten samý úředník, co předtím, a nějaký evropsky oblečený týpek, asi Íránec, ze kterého se vyklubal ajťák. Řeší, co se mnou. Vidí to stejně, jako ten pablb dole, ale naslouchá. Vysvětluju, že jsem odletěl v září. Mám v pase razítka, že jsem byl v prosinci v Argentině a Brazílii, tak jsem asi nemohl být v Emirátech. Přiletěl jsem dneska, tady mám razítko, letenku. Tady mám letenku do Joburgu, a na ní tag od báglu, který jsem včera odbavil na letišti v Praze. Chápe to. Ví, že se někde stala chyba, ale neví kde. Ajťák taky neví. Ptám se po záchodech, z celého toho vysvětlování jsem vysušen, chtějí třicet litrů a nedají ani deci. Vody. Když se vrátím, úředník je pryč, je tam jenom ajťák. Kecáme o práci, o Emirátech, celkem příjemný týpek. Říká, že to bude v pohodě. Vrací se úředník. Taky říká, že to bude v pohodě, že to všechno v systému vidí, jak říkám, jenom to prostě nekoresponduje s tím, že jsem dostal na konci srpna vízum a to mi vypršelo a já jsem tady. Ukazuje se, že týpek ráno, který řešil mě a ostatní mimo přepážku, to dělal proto, že jsme přijeli s propadlým vízem. Alešovi vystavil nové (samozřejmě nějaké jejich virtuální, neviditelné v pasu), Martinovi taky, a mě ne. Jenom mi dal razítko. Blbec. Teď se ajťák snaží to v systému napravit. Jestli se mu to podařilo, uvidím zas někdy příště.

Snad je všechno OK, dostávám razítko, jdu na normální přepážku, ukazuju razítko a říkám, že jsem přišel z Office four, takže mě nechává projít. Jdu hledat jídlo, mám něco přes hodinu do odletu. Neumět anglicky, tak tam sedím dodnes.

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 1.9.2016 8:04 | karma článku: 29,10 | přečteno: 1858x