Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do Písku, na Maltu...

Češi jsou národem kutilů. A taky stavitelů, řídících se heslem "Můj dům, můj hrad". Často vyráží, o víkendech a jiných dnech volna, dle svých slov, "Do Písku", nebo "Na Maltu". Jel jsem se podívat, jaké to tam vlastně je.

V Písku jsem už kdysi byl, ale Malta pro mě byla velká neznámá. Ostrov někde ve Středozemním moři, nejmenší stát EU, mluví se tam snad anglicky, ale nic moc víc jsem o ní nevěděl. Sem tam někdo z mých známých tam studoval angličtinu, já jsem o tom kdysi taky uvažoval, ale tehdy zvítězil Londýn a tak se cesta na Maltu pořád odkládala na neurčito. Vyšlo to až letos v lednu. Na jeden a půl dne.

Jako obvykle nikdo nechápal, proč jedu na jeden a půl dne na Maltu, když bych na krásy ostrova potřeboval určitě alespoň týden. Když si Maltu ale porovnám, tak to zas tak nesmyslně nevypadá. Je stejně velká jako okres Karviná, tj. moje domácí kolbiště, jeden z našich nejmenších a nejhustěji zalidněných okresů. Hustota obyvatel Malty je ale téměř dvojnásobná. Hlava na hlavě. Oproti Fuerteventuře, kde jsem byl cca před rokem, je ostrov pětinový. A Fuerteventuru jsem projel za dva dny křížem krážem. Tak co na té Maltě všichni mají? Začínalo mě to lákat, a když se objevila vhodná letenka...

Přistáváme v pátek po setmění, a po prohledání opravdu celého letiště nalézáme půjčovny aut asi 5 metrů od místa, kudy jsme opustili prostor výdeje zavazadel. Stane se. Usedám vpravo, tj. za volant, a snažím se vybavit si úskalí jízdy po levé straně cesty. Někdy o tom budu muset napsat samostatný článek.

Malta je zřejmě rájem vyznavačů Olympijských her a vůbec kruhů všeho druhu, protože jsme snad nenašli jediný souvislý úsek cesty delší než jeden kilometr, který by nějakým tím kruhem nezačínal nebo nekončil. Kruhový objezd na každém rohu. Více, než v Anglii, a to je co říct. Taky je všude povolená maximálně osmdesátka, ale i ta spíše jenom výjimečně, obvykle totiž jedete městem nebo vesnicí a tedy do padesáti za hodinu. A na jednom z kruhových objezdů byly dokonce i ty Olympijské kruhy.

Slabou půlhodinku překonáváme dvacet kilometrů z letiště na hotel tmou tak silně ozářenou pouličním osvětlením, že jsem několik kilometrů nezaregistroval, že mám zhasnutá světla. Kolem deváté přijíždíme na hotel, no tedy hotel, na dvě noci jsme si rezervovali byt na západním cípu ostrova, v městečku Mellieha. Za bratru křesťanských 5€ na osobu a noc. Jsme čtyři, máme tři ložnice a obývák s kuchyňským koutem. A dvě koupelny. Jak již to tak ve středomoří bývá, nemáme topení, a protože je leden a venku "mrzne až praští", tj. na místní poměry je třeba jenom 10 stupňů ve dne, v noci možná i méně, nemáme zrovna úplně teplo. 

Ráno vyrážíme trajektem na ostrov Gozo, který by podle dostupných informací měl být zajímavější, než samotná Malta. A asi na tom něco bude. Špatně se to hodnotí, je zima, leje jak z konve, a fouká pořádný vítr, ale zase to má tu výhodu, že nikde nikdo není. Ani místní, ani turisti. Ani auta. Jezdíme si sami, parkujeme sami, sami se procházíme kolem pobřežních skalních útvarů. Počasí se umoudří až před polednem, to máme ale v plánu aktivity v centru, kde ani tolik nefouká, ani tolik neprší, a ani nám to tolik nevadí. Procházíme si centrum Victorie, hlavního města Goza, jeden nebo dva kostely, a v nedalekém městečku Xaghra navštěvujeme dvě jeskyně, objevené při kopání studen. Není tak úplně s podivem, že jedna má vstup na dvorku, a druhá prakticky z obýváku rodinného domku. Zajímavé.

Zajímavé a levné, na rozdíl od megalitických chrámů, jejichž rozvaliny se občas po Maltě rozvalují, dostaly se na seznam UNESCO a za vstupné na těch několik míst bychom dali víc, než nás stojí celý víkend s ubytováním, autem, benzínem i jídlem, vyjma letenek. Ani Stonehenge mě za srdce nevzalo, a podle fotek a Visitor center se s ním maltské památky nemohou srovnávat. Vždy mě zajímala spíš současnost než historie, já vím, jsem buran, ale na šutry mě prostě neužije.

Vracíme se na Maltu, tentokrát platíme za trajekt - platí se jenom směrem z Goza na Maltu - ale z nějakého důvodu platíme tarif pro místní. Cizinci platí cca dvakrát tolik. No nevadí nám to, asi nikdo nepředpokládal, že by se v půlce ledna pro Maltě mohl prohánět turista. Ti sem přece jezdí v létě, které je tady sice asi dlouhé, může to tady být fajn na válečku na pláži třeba od dubna do října, ale v lednu přecijen... jsme divní. Ale to nevadí.

Na trajektu se zabýváme studiem jazyka, tedy při vší slušnosti odposloucháváme místní. Čekal jsem, že angličtina je na Maltě rodný jazyk, a maltština je spíš takové hobby, tradiční jazyk, něco jako velština nebo irština, nebo možná i rodný jazyk, ale vesměs všichni mluví anglicky. To sice mluví, ale ne nutně dobře. Všechny cedule a oficiální nápisy jsou v maltštině, naopak všechny reklamy jsou v angličtině. Když se Malťani baví mezi sebou, tak vždy maltsky. A to je tedy jazyk k pohledání. Chvilku to zní jako arabština. Chvilku bych nepochyboval, že poslouchám italštinu. A do toho ještě motají spoustu anglických slov...

Projíždíme jižní pobřeží Malty, chodíme po útesech, vyhýbáme se dalším oploceným šutrům se vstupným a pomalu se začíná stmívat. Vracíme se na ubytko a jdeme hledat nějakou tu místní restauraci. Kuchyně je středomořsky-italská, takže jdeme na pizzu. Výborná. Super restaurace, kuchyně je přímo mezi stoly, takže vidíme celý proces od zadělávání těsta, krájení surovin, nakládání surovin, pečení, přehazování z jedné pece do druhé - jsou tady čtyři pece po čtyřech pizzách každá. A ta porce. Takhle naloženou pizzu hned tak někde nedostanete. Jestli se na Maltu někdy vrátím, tak si zase zajdu na pizzu.

Druhý den máme čas do dvanácti, pak je třeba se odebrat na letiště. Máme štěstí, počasí se umoudřilo, všecho už máme suché a snad už znova nezmokneme. Po krátké zastávce u kostela v Mostě, tedy ne tom přesunutém kvůli těžbě, ale tom v maltském městě Mosta, přijíždíme do Valletty. Tedy ještě ne úplně do Valletty, ale do Sliemy, sousedního města, nebo spíše předměstí. Valletta samotná se nemá kam rozrůstat, město je na poloostrově, kolem jsou přístavy, a všechna předměstí kolem jsou považována za samostatná města. Jsou takové vlny, že mořská voda stříká do bazénů hotelů a jejich restaurací.

Parkujeme před bránou Valletty a procházíme si historické centrum. Opravdu zajímavé, připomíná chorvatské pevnosti jako Split, Šibenik nebo Dubrovník. A zároveň připomíná Manhattan nebo Karlín. Pravoúhlé ulice. A zároveň připomíná Žižkov, ulice jsou často tak příkré, že plynule přecházejí ve schody. Větší částí města nejezdí auta, jsou tady zajímavá zákoutí, schované kostely a pěkné výhledy na přístav. Valletta má své kouzlo. A balkóny. Barevné, uzavřené balkóny, vyčnívají do ulice a zvětšují tak svým majitelům životní prostor.

Z Valletty na letiště je to dobrých 10 minut cesty autem. Dáváme si půlhodinu, a tak máme na terminálu ještě nějaký čas dát si malý gáblík. Na Maltě se nám, přes nehostinné počasí, líbilo, v létě by to bylo asi lepší, ale zase by byly všude davy turistů. A to my neradi. Víc než pár dní bych tady asi netrávil - ve středomoří jsou zajímavější ostrovy, a na válení se v písku mě neužije. Takže příště už asi jinam. Třeba do toho Písku.

Autor: Aleš Gill | úterý 16.2.2016 8:01 | karma článku: 16,81 | přečteno: 755x
  • Další články autora

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 14,70 | Přečteno: 426x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,60 | Přečteno: 531x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,03 | Přečteno: 3427x | Diskuse| Společnost

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (2/2)

V první části článku jsme se podívali na Masai Mara, Hells Gate, Crescent Island, jezero Nakuru a za nosorožci do Ol Pejety. Držte si klobouky, v tomhle článku se podíváme do za mě nejkrásnějšího parku v Africe.

1.2.2024 v 8:37 | Karma: 10,59 | Přečteno: 214x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Návod na... Safari v Keni (1/2)

Je to pěkných pár let co jsem napsal "Návod na Safari v Tanzánii". A je to už nějaký ten pátek co jsme se vrátili z Keni. Dnes si uděláme takovou malou recenzi rezervací a parků, které Keňa nabízí.

24.1.2024 v 8:02 | Karma: 14,79 | Přečteno: 264x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Výlet do Quseiru a jak se zbavit průvodce

El Quseir nebo prostě jenom Quseir je město na severu egyptské oblasti, kterou české cestovky rády z nějakého důvodu nazývají Marsa Alam. Už dlouho jsem se tam chtěl podívat, jen k tomu nebyla vhodná příležitost. Až teď.

9.1.2024 v 8:09 | Karma: 16,78 | Přečteno: 425x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 4. díl - Ubytování

Máme na to systém. Jedeme si nějaký ten roadtrip, kolem té třetí, kdy už víceméně víme, kam bychom chtěli dojet, koukneme na Booking nebo jiný server, rezervujeme hotel s rozumným poměrem cena/výkon. Jenže tohle v Íránu nejde.

14.12.2023 v 10:21 | Karma: 16,55 | Přečteno: 438x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 3. díl - Půjčení a provoz auta

Autem po Íránu bez auta by to jaksi nešlo. Jasně, asi můžete jezdit z místa na místo taxíkem, nebo si pronajmout auto s řidičem. To nás ale nebaví. My chceme svobodu, půjčit si auto, jezdit na benzínky, parkovat. A hlavně řídit.

30.11.2023 v 8:04 | Karma: 15,08 | Přečteno: 440x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 2. díl - Ceny

Pokud vás zajímá, jaká je cenová hladina v Íránu, za kolik si obstaráte hotel, jídlo, pití nebo litr nafty, je tenhle článek právě pro vás. Některé věci jsou tam extrémě levné, jiné zase atakují evropské ceny.

15.11.2023 v 8:51 | Karma: 21,24 | Přečteno: 603x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Autem po Íránu - 1. díl - Měna postavená na hlavu

Už dříve jsem psal článek o divných měnách, Írán je ale ještě o kus dále. Podíváme se na zvlášní místní měnu, u které jsme často ani po deseti dnech používání nevěděli, která bije a kolik máme platit.

31.10.2023 v 8:12 | Karma: 22,05 | Přečteno: 887x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

5 km egyptského pobřeží - Česká ulice

Kdo jste někdy byli u Rudého moře v Egyptě víte, že je jiné. Jiné než Itálie, Chorvatsko, Řecko nebo Turecko. Kolem pobřeží tam vede jen jedna silnice, a není tam žádné vnitrozemí. A jeden krátký úsek je Mekkou čechů.

21.9.2023 v 8:27 | Karma: 19,59 | Přečteno: 1202x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Nejlepší nejhorší země - Írán

Parafrázuji citát anonymního autora: Každá země na světě se v médiích a navenek snaží vypadat lépe, než jaká je. Írán je asi jediná země, která se v médiích tváří strašně, ale v reálu je úplně super.

6.9.2023 v 8:20 | Karma: 17,02 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Faeřané - národ tunelářů

Nerozumějte tomu prosím nijak špatně. Slovo tunelář zde označuje osobu, která staví tunely. A tunelů je tady v porovnání s počtem obyvatel opravdu požehnaně. Cíl místní vlády je totiž propojit všechny hlavní ostrovy silnicemi.

22.8.2023 v 12:10 | Karma: 13,78 | Přečteno: 368x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 14: Místo posledního odpočinku Jamese Bonda

Je to tady. Bez varování. Kdo jste neviděli posledního Jamese Bonda, máte smolíka. Dostane se vám kruté pravdy: James Bond v "posledním" filmu, Není čas zemřít, zemřel. Nakazil se nějakýma potvůrkama a nechal se zastřelit raketou.

3.8.2023 v 8:32 | Karma: 12,82 | Přečteno: 394x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Fotoreport - Faerské ostrovy

Přeneste se se mnou na chvíli ze spalujícího horka a žluté spálené trávy do míst, kde je pořád mokro, sem tam se tam vyklube sluníčko, teplota máloky přesahuje 15°C a je tam naprosto všechno zelené.

17.7.2023 v 9:18 | Karma: 22,33 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Můj první let vrtulníkem

Vrtulníky máme spojené se záchranáři, hasiči, zdravotníky, policií, a maximálně si je ještě představíme jako luxusní dopravní prostředky bohatých. Pokud se ale chcete proletět vrtulníkem, nemusíte kvůli tomu spadnout ze skály.

28.6.2023 v 10:38 | Karma: 16,16 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 13: Balmoral, hrad královny Alžběty II.

V kopcích daleko od civilizace, daleko od hlavních silničních tahů, letišť a měst, uprostřed hor a lesů, je hrad Balmoral. Oblíbené místo královny Alžběty, kam se podívali jen vyvolení. Nebo ne?

13.6.2023 v 8:22 | Karma: 15,16 | Přečteno: 395x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 12: Orkneje

Orkneje nejsou úplně neznámým místem, ale spadají spíše do kategorie "učili jsme se, že něco takového existuje, ale pak jsem o tom už nikdy neslyšel". Máte to stejně? Pojďte se tam se mnou podívat.

25.5.2023 v 9:20 | Karma: 18,93 | Přečteno: 476x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Návod na ... Petru, nejkrásnější z divů světa

V době nízkonákladových aerolinek máme za humny, sotva tři a půl hodiny letu, nejkrásnější z divů světa. V nejbezpečnější z arabských zemí, Jordánsku, pár hodin cesty od Ammánského nebo Aqabského letiště. Za cenu alpské permice.

10.5.2023 v 8:40 | Karma: 18,10 | Přečteno: 475x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 245
  • Celková karma 16,76
  • Průměrná čtenost 1413x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky